Ahad, 2 Februari 2014

Asam Jawa - Kebaikan Dan Khasiatnya

Selamat Sejahtera Pembaca Chegu, hari ini chegu berminat nak cerita berkenaan Asam Jawa. Em kenapa, sebab sekarang ni dah sakit tekak gara-gara cuaca sekejap sejuk, sekejap panas. Haritu semua ambil kesempatan jual baju sejuk dan naikkan harga. Jangan pula lepas ini asam jawa pula naik harga dan laris..kikiki

Petang semalam pergilah mencari asam jawa ni. Chegu tak suka menggunakan ubat batuk sebab kan dulu hangat dikatakan pasal ubat batuk tiruan... eiii jangan cari pasal, maka gunakan cara tradisional. Maklumlah cikgu, kena jaga suara, kan ianya aset kerjaya Chegu ...hihi

Asam Jawa Rawat Sakit Tekak
- Bahannya - Asam Jawa (em ada bahan lain ke???) - Gula (secukup rasa) - Air Suam (gila kau nak guna air sejuk dan ais)
- Cara - Campurkan semuanya secukup rasa - Minum LAH - Teguk sedikit demi sedikit, terutamanya tahan air minuman ni kat bahagian tekak yang sakit, kokol air tesebut lagi baik (harap yang dengar tak luya dan muntah gara-gara bunyi tersebut) 

Adabi - Senang Takpayah
asingkan biji
Benda biasa kat dapur
My Fav

Asam jawa yang selama ini dikenal sebagai salah satu rempah di dapur, ternyata memiliki banyak manfaat untuk pengubatan. Menghilangkan bau hapak waktu haid, radang tekak atau tonsil, batuk kering, bisul, darah rendah, keputihan, serta campak adalah beberapa penyakit yang boleh diubati oleh asam jawa.
Pohon asam berasal dari Afrika, biasanya ditanam sebagai pohon Perendang, Bolehmencapai ketinggian 25 meter. Daunnya bersirip sama rata dan bunganya kekuning-kuningan. Buahnya berbentuk batang dan berbiji dengan panjang 3,5-20 cm dan tebal 2,5 cm. Kulit cengkerang luar berwarna coklat dan isi buah rasanya masam.

Isi Buah Asam Jawa inilah yang biasa dipakai untuk memberi rasa masam pada makanan, dibuat sirap / jus, atau boleh juga untuk membersihkan barang-barang logam yang warnanya berubah menjadi kehitaman.

Asam berkhasiat untuk memudahkan buang air besar dan melancarkan peredaran darah.

Asam Jawa Merawat Luka Jahitan
Bagi menyembuhkan luka jahitan bersalin dengan cepat, ambil seketul asam jawa dengan sedikit air. Campurkan dengan air panas. Biarkan sehingga suam sebelum membasuh tempat luka jahitan. Amalkan setiap kali mandi. Jahitan akan cepat kering.
 Sumber: OpahStylo

Asam Jawa Menjadi Pelawas Perut
Asam jawa boleh menjadi pelawas dan membantu sistem penghadaman makanan. Bagi masalah perut buncit, amalkanlah petua mudah ini:
Campurkan sedikit asam jawa dengan air suam. Biarkan semalam. Paginya minumlah air asam jawa itu.
Sumber : zaislife

Ok.. Sekian sahaja. Selamat Mencuba

* Amaran - Chegu tak bertanggungjawab kalau ada yang mendapat penyakit kronik menggunakan petua ini, Lihat dahulu jika ada alahan kalau makan asam jawa ... emm, makan asam pedas masuk air asam jawa dulu... kalau makan sambil menjilat pinggan ... kira OK Kot!!

1 ulasan:

  1. asam jawa boleh mengempiskan perut hmmm.. nampak cam best jer,perut ni nak di kempiskan bukan main lagi payahnya,.mungkin petua ni boleh di cuba
    bisnes simkad

    BalasPadam

Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt