Isnin, 10 November 2014

MatT2 - Bab1- Nombor Berarah

Nota Ringkas:


Ahad, 7 September 2014

Memancing di Sedeli, Kota Tinggi

Projek menghilangkan tension tugas, chegu ke sedeli, kota tinggi untuk memancing. Gian teramat sangat. Lama dah tak turun kelaut. Kali terakhir adalah 3 tahun lepas. Sejak tu, hanya udang galah je, itu pun sekali. Trip sasaran ikan merah kat laluan kapal kargo, dekat pulau batu putih... selama semalaman je.

① ② Suasana pagi nak balik dah, malam berombak,
sayang nak klua hp takut masuk air.
③ hasil, ikan ungah, mulanya chegu ingat ikan tanda

Dari kluang, chegu dgn pemancing tegar dari batu pahat, dan sorang kakitangan sek. Mereka dah terkenal selalu menghantar artikel ke majalah joran dan juga sisipan bh. Segan ooo sebab mesen chegu jenis budget je,  joran pinjam plaktu. Taklah sampai nak berabis sampai beribu ringgit, cuma sekadar dapat memancing je.

Turun kelaut pun sebab minggu lepas rakan guru telah pegi dan mendapat habuan lumayan, Ikan Merah saiz 2 kilo tu... melimpah ruah hasil, mana tahu dpt rezki yg sama.

Rupa-rupanya sepanjang malam dilambung ombak. Gara-gara tak melihat ramalan cuaca, rupa-rupanya ada amaran angin kencang. Kikiki ... memang berangin je lah, hasil pun kurang, memancing pun arusnya laju. Biasalah ... first timer turun laut johor.

Hasilnya tak banyak, ikan ungah dekat sekilo dan ikan utik saiz-saiz lengan. Ingatkan ikan tanda.

Tapi dgn pengalaman ni, dah tahu skil dan cara tekong, lain kali dah tahu dah nak beli peralatan apa sebab nak sambung memancing sekali lagi hujung bulan ni.


Jumaat, 5 September 2014

Projek Mural Matematik

Terfikir juga pada awalnya, Mural Matematik?... nak buat apa ye?, Nape tak mural sivik ke?, mural moral ke? Takut takde nilai estetika dan unsur seni dalam mural matematik ni. Projek ni ketua panatia yang rancang. Dia takbleh buat, terpaksa la kita yang buat.

Saja berselfie, ceria anak pelajar nih dapat hp

Cabaran diambil maka dari bulan 4 tahun ni, hanya mampu beli cat dan pelaka je. Macam-macam halangan. Pengetua takbagi cat sebab dah buat projek mengecat balik dinding sekolah.. kesudahannya, tangguh. Tapi bukan kena pun pada kawasan sasaran. Masuk bulan puasa, dan raya pun tak boleh buat kerana pelajar pula yang tak mahu menyertai.

Setelah beberapa bulan, akhirnya minggu ni berkesempatan menganjurkan projek macam dah agak suam-suam kuku. Nasiblah anak pelajar ni sanggup menyertai sebab masanya petang, biasalah tak boleh ganggu masa belajar pelajar.

Konsep yang digunakan pertandingan mengikut tingkatan, 8 orang satu kumpulan, Tingkatan 1, 2 dan 4. Nasiblah hanya tu je. Nak mula kelam kabut sebab masing-masing excited. WARNA chegu bekalkan hanya biru, merah dan kuning, rupanya perlu juga putih dan hitam, nasiblah dah prepare awal2. Peruntukan dari kebitaraan math... senang hati sikit duit takde masalah

① pelajar tingkatan 1 dan 2 baru mula nak melukis
② Pelj ting 2 dah mula mewarna
③ pelj ting 4 di belakang bilik guru matematik
④ Pembantu aka tukang agih warna
⑤ Tingkatan 1 kepanasan, ada yang usaha guna payung
⑥ depan bilik guru matematik. Sini special sikit sebab ada
tambahan bilik guru math chegu minta mereka buat

Terima kasih yang sangat-sangat kepada pelajar yang sama-sama menjayakan projek ini. Kecil hati sikit sebab tiada pun kelibat ketua panatia yang haritu beria-ia nakkab projek ni berjalan... lain kali tak hingin nak tolong anda lagi.

Projek masih berjalan, nanti chegu upload hasil di kalau dah siap.

ShareIt