Isnin, 14 Mac 2016

Cara Halau Tikus Masuk Rumah

Jom Banteras perosak
En. Tikus... sekali tengok tak sekiut kucing untuk dibelai-belai.. kalau ok pun tikus peliharaan / hamster. Justeru, ramailah yang tercari-cari macamana nak menghalau tikus keluar rumah.

Dalam carian en. google, banyak juga yang mencadangkan sumber-sumber alam semulajadi seperti daun limau serai atau daun durian belanda untuk menghalau dan menghapuskan tikus dari dalam rumah.

Masalahnya mana nak cari? Rata-rata pengguna netizen ni duduk dekat bandar.. chegu percaya, anda sekarang yang membaca ni mungkin tak kenal daun bagai2 tu kan.

Gunakan Bahan Dalam Rumah Sahaja

Sebenarnya senang je.. Cuba cari lada hitam.. nak cari pun senang sebab ada di pasaraya, kedai runcit atau pasar malam. Letak kat laluannya, insyaallah, tikus tersebut akan lari. Lada hitam mudah dicari. Tapi ingat, jangan keliru pula dengan lada putih pula (tentulah warnanya hitam, takkan kaler putih pulak) Cuba guna lada putih chegu belum pernah buat. Takpe, jangan takut membazir kalau tak berkesan, ianya boleh dimasukkan dalam masakan anda. Tak membazir mencuba.

Tapi Chegu nak ingatkan, fasa menggunakan lada hitam ni hanya sesuai jika tikus tu susah sangat nak dikeluarkan dari rumah anda.

Perangkap Tikus

Jadi chegu cadangkan belilah perangkap tikus besi. Umpan pulak janganlah ikut sesetengah orang yang meletalkan ikan / ayam... INGAT TIKUS BUKAN KARNIVOR. Mereka tak makan daging. Letak umpan seperti kekacang, nasi atau biskut. Selalunya paling berkesan gunakan ubi kayu.

Tapi ramai yang gusar macamana nak dibunuh. Cara sangat kejam chegu dapat adalah dengan merendam seluruh besi perengkap tersebut dengan air, biar mati lemas. Sekejap je, tak sampai 2 minit dah mati. Ilmu ni chegu dapat masa tengah masak megi, ikat sangkar dengan tali pancing, campak je dalam sungai belakang rumah.

Ada cara lain dengan menjemur di cahaya matahari, tapi cara ni kejam sangat sebab ianya lambat mati. Berjam-jam lamanya barulah ia mati.

Jangan ye marah ke chegu sebab kejam sangat. Kalau anda suka ambillah dan belai manja lah tikus tu, sesedap rasa, ikut selera anda...kikiki

Bela Kucing

Satu cara biologi yang berkesan adalah menggunakan kucing. Tapi kucingya yang jenis lincah macam kucing kampung. Kalau kucing Parsi macam tak pernah nampak mereka dirakam dalam vid.. Jadi pemilihan kucing pun perlu betul kadang kala kucing kampung pun tak tentu lagi nak tangkap tikus. Mungkin tikus sekarang beso-beso giler, takut kucing tu. Jadi anda jangan salahkan kucing tu ye.

video
Biasanya kucing bawa balik tikus ni tanda dia sayang kat tuannya. Dia nak bagi kat tuannya, tu sebab ianya hidup lagi.

Racun Tikus

Cara yang amat berkesan tapi ada risiko. Sekarang ini, racun yang ada membuatkan tikus sering mencari air. Takut2 ianya mati dalam bekas tadahan. Pesan chegu tutuplah bekas air terutama tangki air dalam rumah, takut-takut dah kembung perut sampai jadi tulang rangka tapi anda enjoy mandi dan minum air itu..ughh


Sekarang ini banyak cerita kes kematian gara-gara kencing tikus. Em, pesan chegu janganlah ketempat rekreasi hutan lipur ke, or air terjun... .. pergi tempat yang telah diselenggara dengan baik macam air terjun kota tinggi. Berbayar, tapi pengunjung tidak membawa makanan yang nantinya bersepahan dan mengundang tikus.
Sampai disini saja petuanya. Selamat mencuba. Sebarang kekecewaan, chegu jangan dikecam, ilmu bermanfaat dikongsi bersama

Isnin, 17 Ogos 2015

Game transformation

Untuk anda mantapkan lagi pemahaman transformasi, jom main game ini..



Atau, Klik Link Ini untuk paparan lebih besar

nota : perlukan flash player, untuk android, buka melalui UCBrowser dgn downloadnya disini

rekod chegu buat. ada satu nyawa lagi tapi ngantuk dah malam


Jadi, chegu buat pertandingan untuk anak murid chegu sahaja, kelas 2RK1, 2ERA2 DAN 2TES1. Printscreen markah tertinggi anda dan email kepada chegu2@yahoo.com

Jangan lupa letak nama dan kelas anda

Hadiah menarik menanti
1. RM 20
2. RM 10
3. RM 5
dan 5 hadiah saguhati

Tarikh tutup 31 Ogos 2015

Sabtu, 4 Julai 2015

Nota Matematik Tingkatan 2 | Bab 8 : Koordinat (Coordinate)


Koordinat mengikut sistem Satah Chartesian (Coordinate in Chartesian Plane)

tag : Paksi-x, Paksi-y, asalan, Kuadrant I, Kuadrant II, Kuadrant III, Kuadrant IV, Plot titik,
x-axes, y-axes, origin, standard form, Quadrant I, Quadrant II, Quadrant III, Quadrant IV,


Latihan Membaca dan Memplot titik koordinat

 Latihan Skala Koordinat


Bahan Bantu Mengajar (Perlu Flash Player)

Klik Sini

Interaktif Permainan Koordinat

Klik SiniBerikan makan labah-labah mengikut koordinat



Lagi Nota Matematik Menengah rendah di pautan:
http://cheguzam.blogspot.com/2013/03/nota-padat-matematik-ting-12-dan-3.html
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt