Jumaat, 6 Februari 2015

Khasiat Air Kelapa Alternatif Air Isotonik

Tahukah Anda bahawa air kelapa terbukti rendah kalori, bebas lemak dan kolesterol, mengandungi lebih banyak kalium jika dibandingkan dengan pisang, dan sangat baik bagi orang yang kehausan... em patut la sebab haus, apa-apa air pun akan mujarab.

Air kelapa sebenarnya mengandung karbohidrat yang mudah dicerna dalam bentuk gula dan elektrolit. Sekitar 30 ml air kelapa tanpa pemanis mengandung 5.45 kalori, 1.3 gram gula, 61 mg kalium, dan 5.45 mg natrium. Em masih kabur ke fakta statistik ni. takpe teruskan membaca...

Berdasarkan sebuah penelitian, para pengkaji menemui bahawa air kelapa memang lebih baik untuk menggantikan cairan yang hilang dibandingkan dengan minuman tenaga di pasaran atau air putih, akan tetapi hanya bila Anda mengambilnya air kelapa dalam kuantiti ataupun dalam jumlah cukup banyak.

Pada ahun 2007, ada kajian menemui, air kelapa yang diperkaya oleh natrium memiliki khasiat yang sama seperti minuman tenaga yang sering digunakan untuk mengganti cairan tubuh setelah penat dengan aktiviti bersukan.

Kemudian kajian lain pula mendapati air kelapa juga membuat orang yang minum tidak akan berasa mual, merasa lebih kenyang, tidak mengganggu pencernaan, dan lebih mudah di hadam dalam jumlah banyak untuk tujuan mengembalikan air yang hilang dari tubuh.

Setakat hingga ke hari ini, masih lagi tak pasti adakah air kelapa mampu merawat dan mengubat kanser. Tetapi kalau dah tahu akan khasiat air kelapa, kenapa ianya tidak di perluaskann penggunaannya dengan dijual dalam air kotak ke, dipek sejuk ke..??.. Kalau ada kan lebih baik sebab air tenaga sekarang ni ada kandungan karbonat (gas)

Isnin, 10 November 2014

MatT2 - Bab1- Nombor Berarah

Nota Ringkas:


Ahad, 7 September 2014

Memancing di Sedeli, Kota Tinggi

Projek menghilangkan tension tugas, chegu ke sedeli, kota tinggi untuk memancing. Gian teramat sangat. Lama dah tak turun kelaut. Kali terakhir adalah 3 tahun lepas. Sejak tu, hanya udang galah je, itu pun sekali. Trip sasaran ikan merah kat laluan kapal kargo, dekat pulau batu putih... selama semalaman je.

① ② Suasana pagi nak balik dah, malam berombak,
sayang nak klua hp takut masuk air.
③ hasil, ikan ungah, mulanya chegu ingat ikan tanda

Dari kluang, chegu dgn pemancing tegar dari batu pahat, dan sorang kakitangan sek. Mereka dah terkenal selalu menghantar artikel ke majalah joran dan juga sisipan bh. Segan ooo sebab mesen chegu jenis budget je,  joran pinjam plaktu. Taklah sampai nak berabis sampai beribu ringgit, cuma sekadar dapat memancing je.

Turun kelaut pun sebab minggu lepas rakan guru telah pegi dan mendapat habuan lumayan, Ikan Merah saiz 2 kilo tu... melimpah ruah hasil, mana tahu dpt rezki yg sama.

Rupa-rupanya sepanjang malam dilambung ombak. Gara-gara tak melihat ramalan cuaca, rupa-rupanya ada amaran angin kencang. Kikiki ... memang berangin je lah, hasil pun kurang, memancing pun arusnya laju. Biasalah ... first timer turun laut johor.

Hasilnya tak banyak, ikan ungah dekat sekilo dan ikan utik saiz-saiz lengan. Ingatkan ikan tanda.

Tapi dgn pengalaman ni, dah tahu skil dan cara tekong, lain kali dah tahu dah nak beli peralatan apa sebab nak sambung memancing sekali lagi hujung bulan ni.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt