Ahad, 7 September 2014

Memancing di Sedeli, Kota Tinggi

Projek menghilangkan tension tugas, chegu ke sedeli, kota tinggi untuk memancing. Gian teramat sangat. Lama dah tak turun kelaut. Kali terakhir adalah 3 tahun lepas. Sejak tu, hanya udang galah je, itu pun sekali. Trip sasaran ikan merah kat laluan kapal kargo, dekat pulau batu putih... selama semalaman je.

① ② Suasana pagi nak balik dah, malam berombak,
sayang nak klua hp takut masuk air.
③ hasil, ikan ungah, mulanya chegu ingat ikan tanda

Dari kluang, chegu dgn pemancing tegar dari batu pahat, dan sorang kakitangan sek. Mereka dah terkenal selalu menghantar artikel ke majalah joran dan juga sisipan bh. Segan ooo sebab mesen chegu jenis budget je,  joran pinjam plaktu. Taklah sampai nak berabis sampai beribu ringgit, cuma sekadar dapat memancing je.

Turun kelaut pun sebab minggu lepas rakan guru telah pegi dan mendapat habuan lumayan, Ikan Merah saiz 2 kilo tu... melimpah ruah hasil, mana tahu dpt rezki yg sama.

Rupa-rupanya sepanjang malam dilambung ombak. Gara-gara tak melihat ramalan cuaca, rupa-rupanya ada amaran angin kencang. Kikiki ... memang berangin je lah, hasil pun kurang, memancing pun arusnya laju. Biasalah ... first timer turun laut johor.

Hasilnya tak banyak, ikan ungah dekat sekilo dan ikan utik saiz-saiz lengan. Ingatkan ikan tanda.

Tapi dgn pengalaman ni, dah tahu skil dan cara tekong, lain kali dah tahu dah nak beli peralatan apa sebab nak sambung memancing sekali lagi hujung bulan ni.


Jumaat, 5 September 2014

Projek Mural Matematik

Terfikir juga pada awalnya, Mural Matematik?... nak buat apa ye?, Nape tak mural sivik ke?, mural moral ke? Takut takde nilai estetika dan unsur seni dalam mural matematik ni. Projek ni ketua panatia yang rancang. Dia takbleh buat, terpaksa la kita yang buat.

Saja berselfie, ceria anak pelajar nih dapat hp

Cabaran diambil maka dari bulan 4 tahun ni, hanya mampu beli cat dan pelaka je. Macam-macam halangan. Pengetua takbagi cat sebab dah buat projek mengecat balik dinding sekolah.. kesudahannya, tangguh. Tapi bukan kena pun pada kawasan sasaran. Masuk bulan puasa, dan raya pun tak boleh buat kerana pelajar pula yang tak mahu menyertai.

Setelah beberapa bulan, akhirnya minggu ni berkesempatan menganjurkan projek macam dah agak suam-suam kuku. Nasiblah anak pelajar ni sanggup menyertai sebab masanya petang, biasalah tak boleh ganggu masa belajar pelajar.

Konsep yang digunakan pertandingan mengikut tingkatan, 8 orang satu kumpulan, Tingkatan 1, 2 dan 4. Nasiblah hanya tu je. Nak mula kelam kabut sebab masing-masing excited. WARNA chegu bekalkan hanya biru, merah dan kuning, rupanya perlu juga putih dan hitam, nasiblah dah prepare awal2. Peruntukan dari kebitaraan math... senang hati sikit duit takde masalah

① pelajar tingkatan 1 dan 2 baru mula nak melukis
② Pelj ting 2 dah mula mewarna
③ pelj ting 4 di belakang bilik guru matematik
④ Pembantu aka tukang agih warna
⑤ Tingkatan 1 kepanasan, ada yang usaha guna payung
⑥ depan bilik guru matematik. Sini special sikit sebab ada
tambahan bilik guru math chegu minta mereka buat

Terima kasih yang sangat-sangat kepada pelajar yang sama-sama menjayakan projek ini. Kecil hati sikit sebab tiada pun kelibat ketua panatia yang haritu beria-ia nakkab projek ni berjalan... lain kali tak hingin nak tolong anda lagi.

Projek masih berjalan, nanti chegu upload hasil di kalau dah siap.

Khamis, 28 Ogos 2014

Sambutan Kemerdekaan ke-57

Salam kemerdekaan buat semua warga Malaysia. Sekali lagi kita akan menyambut hari kemerdekaan kali ke-57. Tahun 2014, banyak yang berlaku peristiwa sedih dan duka... dari kes kedaulatan di bumi sabah sehinggalah terbaru peristiwa pesawat MH17. Malaysia masih bersedih.

Macam biasa, sambutan di peringkat sekolah masih di laksanakan dengan penuh kesederhanaan. Perhimpunan menyanyi lagu kebangsaan mengamit keheningan pagi. Tapi adakah anak-anak murid sekarang sedar akan cabaran sekarang... mereka riang gembira, biasalah sebab tak merasa perit dan pahit kehidupan..


Memang berbeza suasana perayaan kemerdekaan... kala chegu melihat riangnya anak-anak murid sekarang dengan anak murid di jauh pedalaman sabah dahulu memang amat berbeza dan istilahnya-dalam dua dunia berbeza.

Apapun yang diharapkan agar generasi akan datang akan matang kerana keadaan dunia yang canggih dan serba moden sekarang ni, banyak yang perlu dilakukan... tapi apa daya, manusia sekarang dah tak sepakat dan sefahaman macam dahulu... masing-masing sibuk dengan dunia masing-masing... haiii, apa nak jadi dah

Saja je, bukan nak mengeluh, tapi menyampai perasaan tersirat yang lama terbuku dihati.. Kesian anak murid sekarang kerana tiada dah unsur ikhlas dalam diri, kerana tanggungjawab tersebut hanya diharapkan pada golongan arif agama je. Fahaman sekular masih lagi diamalkan dikala kita dah merdeka 57 tahun. Dulu masa di perantauan, hormat menghormati dan ramah mesra amat terserlah, tapi bila dah di kampung halaman sekarang, nak senyum ikhlas sebagai sedekah pula ditafsirkan pelbagai pekara negatif... aduh susahnya hidup..

Tema dan Logo Hari Kemerdekaan 2014 ke-57 ‘Malaysia… Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta’ begitulah tema sambutan Hari Kemerdekaan pada tahun ini. Dilihat pada tahun lebih menekankan kepada semangat kecintaan terhadap negara bagi memberikan kesan mendalam dan melahirkan semangat kecintaan terhadap negara di dalam hati semua rakyat. Difahamkan, tema berkenaan adalah dipetik daripada lirik lagu Warisan yang dipopularkan oleh Allahyarham Sudirman Haji Arshad.





Poster kemerdekaan dibawah dihasilkan oleh pelajar kelas chegu untuk pertandingan poster di sekolah. Tekun anak didik mencurah idea... tahniah chegu ucap.

Harapan agar keamanan yang dikecapi masih dan akan kekal bertahan.. Selamat Hari Kemerdekaan

ShareIt

Lagi... Mengingat Pengetahuan sedia ada

.. Info Santai - Tips Berguna ..