Ahad, 11 Disember 2016

KSSM Matematik Tingkatan 1

Mulai tahun 2017, Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) akan diperkenalkan bagi mengganti Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM).

Bagi subjek Matematik, ianya dimulakan dengan Tingkatan 1 sahaja. Bab-bab yang diajar sangat berbeza dengan sukatan dahulu. Ianya disusun supaya pelajar sekolah menengah akan dapat menduduki ujian TIMSS dan PISA serta pelajar akan mudah Ditaksir mengikut standard/band pencapaian mereka.

Chegu disini berkongsi Dokumen Standard Sekolah Menengah (DSKP) dan Rancangan Mengajar Tahunan untuk Ting1 beserta versi Bahasa Inggeris untuk kelas Dual Language Programme (DLP) supaya mudah untuk di muat turun (download) untuk kegunaan guru-guru. Cuma Rancangan Tahunan tidak dapat dimasukkan silibus merentas kurikulum seperti pengajian kewangan dan keselamatan jakanraya.



Download 


Ahad, 27 November 2016

Pembinaan Geometri Flash

Interaktif untuk membantu guru mengajar pembinaan geometry menggunakan teknologi terkini. KLIK untuk fullscreen



Ada pembaris, pensel, protraktor dan jangkalukis. Mungkin memudahkan anda mengajar asas pembinaan. Selamat mencuba

Sekadar hiasan

Isnin, 14 Mac 2016

Cara Halau Tikus Masuk Rumah

Jom Banteras perosak
En. Tikus... sekali tengok tak sekiut kucing untuk dibelai-belai.. kalau ok pun tikus peliharaan / hamster. Justeru, ramailah yang tercari-cari macamana nak menghalau tikus keluar rumah.

Dalam carian en. google, banyak juga yang mencadangkan sumber-sumber alam semulajadi seperti daun limau serai atau daun durian belanda untuk menghalau dan menghapuskan tikus dari dalam rumah.

Masalahnya mana nak cari? Rata-rata pengguna netizen ni duduk dekat bandar.. chegu percaya, anda sekarang yang membaca ni mungkin tak kenal daun bagai2 tu kan.

Gunakan Bahan Dalam Rumah Sahaja

Sebenarnya senang je.. Cuba cari lada hitam.. nak cari pun senang sebab ada di pasaraya, kedai runcit atau pasar malam. Letak kat laluannya, insyaallah, tikus tersebut akan lari. Lada hitam mudah dicari. Tapi ingat, jangan keliru pula dengan lada putih pula (tentulah warnanya hitam, takkan kaler putih pulak) Cuba guna lada putih chegu belum pernah buat. Takpe, jangan takut membazir kalau tak berkesan, ianya boleh dimasukkan dalam masakan anda. Tak membazir mencuba.

Tapi Chegu nak ingatkan, fasa menggunakan lada hitam ni hanya sesuai jika tikus tu susah sangat nak dikeluarkan dari rumah anda.

Perangkap Tikus

Jadi chegu cadangkan belilah perangkap tikus besi. Umpan pulak janganlah ikut sesetengah orang yang meletalkan ikan / ayam... INGAT TIKUS BUKAN KARNIVOR. Mereka tak makan daging. Letak umpan seperti kekacang, nasi atau biskut. Selalunya paling berkesan gunakan ubi kayu.

Tapi ramai yang gusar macamana nak dibunuh. Cara sangat kejam chegu dapat adalah dengan merendam seluruh besi perengkap tersebut dengan air, biar mati lemas. Sekejap je, tak sampai 2 minit dah mati. Ilmu ni chegu dapat masa tengah masak megi, ikat sangkar dengan tali pancing, campak je dalam sungai belakang rumah.

Ada cara lain dengan menjemur di cahaya matahari, tapi cara ni kejam sangat sebab ianya lambat mati. Berjam-jam lamanya barulah ia mati.

Jangan ye marah ke chegu sebab kejam sangat. Kalau anda suka ambillah dan belai manja lah tikus tu, sesedap rasa, ikut selera anda...kikiki

Bela Kucing

Satu cara biologi yang berkesan adalah menggunakan kucing. Tapi kucingya yang jenis lincah macam kucing kampung. Kalau kucing Parsi macam tak pernah nampak mereka dirakam dalam vid.. Jadi pemilihan kucing pun perlu betul kadang kala kucing kampung pun tak tentu lagi nak tangkap tikus. Mungkin tikus sekarang beso-beso giler, takut kucing tu. Jadi anda jangan salahkan kucing tu ye.

Biasanya kucing bawa balik tikus ni tanda dia sayang kat tuannya. Dia nak bagi kat tuannya, tu sebab ianya hidup lagi.

Racun Tikus

Cara yang amat berkesan tapi ada risiko. Sekarang ini, racun yang ada membuatkan tikus sering mencari air. Takut2 ianya mati dalam bekas tadahan. Pesan chegu tutuplah bekas air terutama tangki air dalam rumah, takut-takut dah kembung perut sampai jadi tulang rangka tapi anda enjoy mandi dan minum air itu..ughh


Sekarang ini banyak cerita kes kematian gara-gara kencing tikus. Em, pesan chegu janganlah ketempat rekreasi hutan lipur ke, or air terjun... .. pergi tempat yang telah diselenggara dengan baik macam air terjun kota tinggi. Berbayar, tapi pengunjung tidak membawa makanan yang nantinya bersepahan dan mengundang tikus.
Sampai disini saja petuanya. Selamat mencuba. Sebarang kekecewaan, chegu jangan dikecam, ilmu bermanfaat dikongsi bersama
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareIt