Nota, Soalan dan Jawapan Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia
PENGURUSAN KEWANGAN
1.
Huraikan maksud “Pembelian Runcit” dan nyatakan apakah keslahan yang
sering dilakukan oleh jabatan-jabatan yang membuat pembelian secara ini.
Jawapan:
a)
Pembelian runcit ialah pembelian barang-barang di luar kontrak pusat
yang melibatkan perbelanjaan tahunan tidak lebih daripada RM50,000.00 bagi
mana-mana satu jenis benda atau satu kelas benda yang berkaitan boleh dibuat
oleh Ketua Jabatan dengan membuat pesanan terus kepada pembekal pilihan.
b) Kesalahan yang sering dilakukan dalam amalan
perolehan di jabatan-jabatan kerajaan yang dapat dikesan ialah memecah kecilkan
jumlah pembelian dalam setahun atau menyalah tafsirkan kelas jenis benda dan
membeli secara berasingan.
2.
Huraikan langkah-langkah yang perlu diambil oleh Pegawai Pengawal
apabila didapati kehilangan wang atau barang-barang awam di sesebuah jabatan
dari peringkat awal hingga laporan dibuat.
Jawapan:
i.
melaporkan kehilangan tersebut kepada pihak polis tidak lewat dari dua
hari dari tarikh kehilangan itu.
ii.
Mendapatkan laporan penyiasatan polis
iii.
Mengemukakan satu salinan kepada Ketua Setiausaha Perbendaharaaan atau
pihak berkuasa kewangan negeri atau kedua-duanya mengikut mana yang berkenaan
sesudah sahaja penyiasatan itu selesai atau 4 bulan dari tarikh kehilangan
sekiranya penyiasatan belum selesai.
iv.
Kenyataan dari pegawai yang terlibat hendaklah dilampirkan bersama
tetapi tidak boleh dianggap sebagai pengganti laporan atau pandangan Pegawai
Pengawal
v. Laporan
akhir hendaklah dihantar oleh Pegawai Pengawal kepada akauntan negara,
juruaudit negara dan wakil tempatan juruaudit negara dalam negeri itu.
3. Encik
Alwi dan Encik Arif ialah dua orang pegawai kanan kerajaan yang dilantik
sebagai Ahli Lembaga Pemeriksa berhubung dengan pelupusan barang-barang di
jabatannya.
a)
Nyatakan cara-cara pelupusan terhadap barang-barang yang boleh disyorkan
oleh Encik Alwi dan Encik Arif selaku Ahli Lembaga Pemeriksa
b) Nyatakan
barang-barang yang boleh dilupuskan oleh sesebuah jabatan tanpa melalui Lembaga
Pemeriksa.
Jawapan:
a)
Barang-barang yang tidak boleh digunakan dan tidak ekonomik boleh
disyorkan untuk dilupuskan oleh lembaga pemeriksa secara berikut:
· Jualan
lelong
· Jualan
melalui tender
· Secara tukar
beli
·
Pindah/hadiah(mengikut budi bicara pegawai pengawal) kepada mana-mana
jabatan ,institusi atau pertubuhan di bawah kawalan atau anjuran
kerajaan.(Pindahan yang disyorkan itu mestilah dirujukkan kepada Ketua
Setiausaha Perbendaharaan atau Pegawai Kewangan Negeri untuk keputusan dan arahan sama ada penyelarasan mesti
dibuat)
· Ditanam
· Kitar semula
· Dibakar di
dalam tempat khas
· Lain-lain
pelupusan yang sesuai bagi sesuatu barang yang berkenaan.
b)
Barang-barang yang boleh dilupuskan oleh sesebuah jabatan tanpa melalui
Lembaga Pemeriksa ialah:
· Nilai
perolehan asal barang tersebut tidak melebihi RM 10,000.00 tiap-tiap satu atau
RM100,000.00 jumlah kesemuannya dan tidak boleh digunakan atau tidak ekonomik
serta hanya boleh mendapatkan hasil jualan sisa sahaja.
· Barangan
tersebut tidak bernilai untuk dijual, misalnya pinggan mangkuk pecah dan
sebagainya.
· Barangan
tersebut tidak boleh dijual disebabkan oleh dasar kerajaan atau keselamatan
awam.
4.
Nyatakan dua (2) prinsip asas yang akan digunakan dalam Belanjawan
Negara dan apakah matlamat yang hendak dicapai dengan terlaksananya system yang
digunapakai ini.
Jawapan:
a) Dua
prinsip yang digunakan dalam Belanjawan Negara ialah
· Kuasa
membuat keputusan diberikan seberapa praktikal yang boleh kepada beberapa
peringkat bawahan
· Kuasa yang
diberi mesti bersesuaian dengan prinsip akauntabiliti
b) Dengan
terlaksananya system ini adalah diharapkan bahawa beberapa matlamat dapat
dicapai iaitu
· Agensi pusat
tidak perlu lagi mengawas secara terperinci perbelanjaan agensi pelaksana
dengan ketat. Sebaliknya mereka boleh memberi tumpuan kepada perancangan dan
pengukuran prestasi agensi pelaksana.
· Agensi
pelaksana diberi kuasa yang lebih luas untuk mengurus program dan aktiviti
mereka. Agensi pelaksanalah yang mengenalpasti lebih awal masalah-masalah
pelaksanaan yang mungkin akan timbul dan tindakan yang sewajarnya untuk
diambil. Oleh itu kelewatan melaksanakan sesuatu program/aktiviti dapat
dielakkan.
· Agensi
pelaksana mempunyai kebebasan untuk mengambil tindakan sesuai dan segera bagi
melaksanakan program/aktiviti mereka. Ini adalah berasaskan kepada konsep ‘let
manager manage’ yang diberi kuasa yang lebih luas kepada pengurusan peringkat
bawahan yang melaksanakan program/aktiviti/projek untuk membuat keputusan
berkaitan dengan program.
· Kelonggaran
kawalan terperinci ke atas perbelanjaan yang diberikan oleh agensi pusat kepada
agensi pelaksana diturunkan sejauhmana yang boleh kepada pengurusan peringkat
bawahan mempunyai lebih fleksibiliti untuk melaksanakan tugas mereka.
5. Ketua
Jabatan adalah bertanggungjawab menyelia urusan kewangan pejabatnya dan membuat
pemeriksaan mengejut ke atas peti besi wang tunai dalam jagaan seseorang
pegawai yang diamanahkan di jabatannya. Di samping itu, Ketua Jabatan juga dari
masa ke semasa perlu menjalankan pengauditan dalaman.
a)
Nyatakan kekerapan pemeriksaan mengejut perlu dilakukan dan butir-butir
yang perlu dicatatkan ke dalam buku yang disimpan bagi maksud pemeriksaan
mengejut tersebut.
b) Jelaskan
tujuan pengauditan dalaman dilaksanakan.
Jawapan:
a) Pemeriksaan
mengejut itu hendaklah dilakukan tidak kurang dari sekali dalam enam bulan dan
hasil pemeriksaan hendaklah direkod dalam buku pemeriksaan A.P 309 (b)
Butir-butir yang perlu ialah
· Tarikh dan
masa pemeriksaan
· Nama pegawai
yang wang tunai diperiksa
· Amaun wang
yang diamanahkan kepadanya
· Perihal
barang-barang berharga yang diamanahkan kepadanya
· Hasil
pemeriksaan
· Tandatanngan
dan jawatan pemeriksa
b) Pengauditan
dalaman adalah bertujuan bagi mengetahui sama ada acara-acara yang betul
difahami dengan sepatutnya dan sentiasa diikuti oleh pegawai-pegawai yang
bertanggungjawab di bawah kawalan Ketua Jabatan A.P 308.
6. Semua
wang hasil yang diterima oleh sesebuah jabatan kerajaan sama ada dalam bentuk
wang tunai,cek,kiriman pos dan lain-lain hendaklah dikeluarkan resit rasmi bagi
mengakuterima wang yang diterima. Daftar dan senarai pungutan mestilah
dibukukan oleh seorang anggota yang lain daripada kasyer.
a)
terangkan peraturan-peraturan biasa dalam mengeluarkan resit
b) nyatakan
keadaan di mana penyediaan resit rasmi boleh dilakukan oleh seorang anggota
sahaja.
Jawapan:
a)Resit rasmi mestilah dikeluarkan bagi mengaku terima wang
yang diterima oleh sesebuah jabatan kerajaan.
i. resit
mestilah dikeluarkan pada masa urusan dibuat dan jika pembayar hadir sendiri,
resit itu diserahkan kepadanya. Jika diterima melalui pos atau penghantar,
resit dihantar pada hari itu juga.
ii. Resit
mestilah ditandatanngani dengan berkarbon oleh pegawai yang menerima wang itu
tetapi mestilah ditulis oleh seorang pegawai lain.
b)Resit resmi boleh dikeluarkan oleh seorang pegawai sahaja
dalam keadaan-keadaan berikut:
i. resit
dari skim bermesin ada digunakan
ii.
bayaran tetap tercetak pada resit
iii.
pungutan luar di mana seorang pegawai terpaksa bekerja seorang diri
iv. seorang
pegawai lain tidak ada, dengan kebenaran khusus dari akauntan negara/bendahari
negeri.
7. a)
Apakah yang dimaksudkan dengan Belanjawan Negara
b)Huraikan bagaimana belanjawan negara berfungsi sebagai penstabil
ekonomi
Jawapan:
a) Belanjawan
Negara ialah:
· Satu
pernyataan hasil dan perbelanjaan
· Alat
perancangan dan pengurusan sumber ekonomi negara
· Melaksanakan
dasar-dasar sosio ekonomi negara
b) Fungsi
· Mengawal
inflasi melalui subsidi barangan, subsidi harga(contoh:harga padi)
· Akta kawalan
harga
· Mengurangkan
pengangguran
· Meningkatkan
guna tenaga (cth: membangunkan kawasan industri,membangun sector pertanian moden,menggalakkan
industri kecil dan sederhana)
· Meningkatkan
kadar pertumbuhan ekonomi (cth: galak pelaburan,pemotongan cukai,edar wang
dalam negara dan elak beli barang import)
8.
Komponen utama Belanjawan Negara terbahagi kepada dua bidang utama iaitu
Hasil Negara dan perbelanjaan negara. Jelaskan kategori-kategori hasil yang
dikutip oleh Kerajaan Persekutuan mengikut jenisnya.
Jawapan:
Kategori-kategori hasil kerajaan persekutuan
i.
Hasil-hasil cukai
Hasil cukai ialah hasil-hasil yang dikutip berasaskan
perundangan yang diluluskan oleh Parlimen. Ia boleh didefinasikan sebagai satu
bayaran wajib yang dikenakan ke atas urusniaga,pendapatan,perbelanjaan dan
kekayaan.
Dua jenis iaitu
· Cukai
langsung dan
· Cukai tak langsung
Cukai langsung
· Cukai yang
dikenakan secara terus ke atas pendapatan dan kekayaan mengikut akta-akta yang
diluluskan. Cukai-cukai tersebut adalah seprti cukai pendapatan,cukai sewa
filem,duti setem filem,duti harta pusaka,duti setem dan sebaqgainya.
· Kadar-kadar
cukai yang dikenakan adalah berasaskan kadar-kadar yang ditetapkan di dalam
akta-akta yang berkaitan. Cukai-cukai ini ditadbir dan dikutip oleh Lembaga
Hasil Dalam Negeri.
Cukai tidak langsung
· Cukai yang dikenakan secara tidak langsung ke
atas individu.Cukai ini hanya dikenakan apabila seseorang individu membeli atau
menggunakan sesuatu barangan atau perkhidmatan.Contohnya ialah duti
eksport,duti eksais,cukai perkhidmatan dan sebagainya.
ii. Hasil-hasil bukan cukai
· Hasil bukan
cukai ialah hasil yang dikutip dari perkhidmatan-perkhidmatan yang disediakan
oleh kerajaan untuk rakyat. Orang ramai akan dikenakan bayaran apabila mereka
menggunakan perkhidmatan-perkhidmatan tersebut.
· Kadar-kadar
bayaran yang dikenakan adalah juga berasaskan peruntukan akta-akta mengenainya
yang diluluskan oleh Parlimen
·
Contoh-contohnya ialah lessen,bayaran
pendaftaran,permit,perkhidmatan,perolehan dari jualan barang-barang,sewaan,denda
dan sebagainya.
iii.
Terimaan-terimaan bukan hasil
· Terimaan
bukan hasil pula ialah kutipan-kutipan yang bukan berasaskan mana-mana akta
atau perundangan, tetapi lebih merupakan kutipan-kutipan dari punca-punca
seperti;
a) pulangan balik perbelanjaan
b) terimaan
untuk perkhidmatan
c)
bayaran-bayaran balik
d)
pemberian dan caruman
e) jualan
barang-barang
iv. Hasil
dari wilayah-wilayah persekutuan
· Hasil ini sama seperti hasil yang diterima
oleh negeri-negeri lain tetapi oleh keranan wilayah-wilayah persekutuan adalah
di bawah bidang kuasa kerajaan persekutuan maka hasil-hasil tersebut dimasukkan
ke dalam Kumpulan Wang Disatukan Persekutuan
9. Nyatakan cirri-ciri Perbelanjaan
Tanggungan dan Perbelanjaan Perbekalan
Jawapan:
Perbelanjaan Tanggungan
i.
dipertanggungkan terus kepada Kumpulan Wang Disatukan
ii.
perbelanjaan yang telah sedia diperuntukkan oleh perlembagaan
iii.
dikenali dalam anggaran belanjawan dengan kod huruf ‘T’
iv. tidak
perlu kepada kelulusan parlimen
v.
peruntukan bagi elaun-elaun Diraja,gaji hakim,gaji Ketua Audit
Negara,perbelanjaan Suruhanjaya-suruhanjaya,bayaran-bayaran pencen,elaun
bersara dan ganjaran termasuk dalam perbelanjaan tanggungan
Perbelanjaan perbekalan
i. semua
jenis perbelanjaan yang dilakukan untuk tujuan membiayai kegiatan-kegiatan
harian Kementerian/jabatan
ii. nombor
kod biasanya ditunjukkan dengan huruf ‘B’ dalam anggaran belanjawan
iii. tidak
dipertanggungkan terus kepada Kumpulan Wang Disatukan oleh perlembagaan
iv.
kelulusan parlimen mesti diperolehi terlebih dahulu sebelum boleh
diperuntukkan dan dibelanjakan
v.
peruntukan bagi emolument,perkhidmatan dan bekalan,asset,pembelian dan
kenaan tetap serta perbelanjaan-perbelanjaan lain yang berkaitan.
10. Di bawah
arahan perbendaharaan terdapat empat (4) jenis panjar. Huraikan mengenai
panjar-panjar tersebut.
Jawapan:
a) panjar
gaji adalah pendahuluan bagi membayar gaji
b) panjar
seperduabelas adalah peruntukan wang tunai dalam Kumpulan Wang disatukan dan
oleh itu tidak dipertanggungkan dalam akaun sebagai perbelanjaan muktamad dan
hanya pembayaran yang sebenar sahaja dari panjar itu, dipertanggungkan wang
tunai yang dikeluarkan oleh Akauntan Negara atau Akauntan Negeri/Bendahari
Negeri sebagai panjar hendaklah diakaun dibawah kepala panjar yang berasingan
dalam akaun panjar diri atas nama pemegang panjar yang berkenaan yang mana
hendaklah dijelaskan apabila panjar itu akhirnya diserah balik.
c) Panjar
unit adalah pendahuluan khas kepada pegawai penjaga sesuatu kumpulan pasukan
Tentera dan Polis bagi membayar perbelanjaan semasa menjalan perkhidmatan.
d) Paanjar
Wang Runcit adalah sejumlah wang yang diberi kepada pegawai pengakaun untuk
membolehkannya membuat pembayaran kecil yang segera dan perbelanjaan runcit
tanpa mempertanggungjawabkannya terlebih dahulu kepada sesuatu vot. Ia boleh
juga digunakan bagi memberi pendahuluan wang tunai segera kepada
pegawai-pegawai yang memerlukan wang untuk membayar belanja perjalanan.
11. Nyatakan
tugas-tugas yang dijalankan oleh ahli-ahli berikut:
a)
Pemverifikasi stok
b) Lembaga
pemeriksa
Jawapan:
a) Pemverifikasi
stok menjalankan tugas-tugas berikut:
i. mengadakan
lawatan mengejut dan membuat pemeriksaan ke atas hartabenda awam
ii. mengira dan
merekod baki stok fizikal borang-borang di hadapan penyelenggara stor dan
membandingkan angkanya dengan kad kawalan.
iii.
menyediakan verifikasi stok dan mengemukakan kepada pegawai pengawal
iv. menjalankan
verifikasi barangan mengikut kelas barang seperti ditetapkan dalam Tatacara
Pengurusan Stor (TPS) iaitu
· sangat
menarik – tidak kurang 2x seminggu
· menarik –
sekali setahun
· tidak
menarik – 2 tahun sekali
b) Lembaga pemeriksa
pula menjalankan tugas-tugas berikut:
i.
membuat pemeriksaan dan laporan terhadap loji,kelengkapan dan lain-lain
harta awam yang dianggap tidak digunakan dan bernilai lagi.
ii.
Mengesyorkan supaya barang-barang dilupuskan dengan cara:
· Jualan
lelong
· Jualan
tender
· Tukar beli
·
Pindah/hadiah
· Dan
lain-lain cara yang sesuai seperti tanam,bakar atau buang di laut.
12. Huraikan
keperluan-keperluan asas yang perlu diperkenalkan untuk melicinkan proses
pengumpulan maklumat kos di dalam Sistem perakaunan Mikro.
Jawapan:
i. Pengenalpastian
Output
· Output
sesuatu agensi yang hendak dikoskan dikenalpasti terlebih dahulu. Output
bolehlah ditakrifkan sebagai barangan dan perkhidmatan yang dihasilkan oleh
agensi-agensi kerajaan.
ii. Sistem
koding bagi output
· Koding
perlulah diberikan kepada output mengikut keperluan jabatan untuk mengenalpasti
output berkenaan. Kod yang dicadangkan boleh berbentuk ‘numeric’ seperti 102
ataupun dalam bentuk ‘alpha numeric’ seperti A12 dan sebagainya.
iii.
Pengenalpastian aktiviti yang terlibat dalam mengeluarkan output
· Aktiviti
proses ini adalah asas untuk mengenalpasti input yang digunakan dalam
mengeluarkan output. Di samping itu, aktivit-aktiviti sokongan seperti
perkhidmatan,personel dan lain-lain perlulah juga dikenalpasti.
iv.
Pengenalpastian input
· Disenaraikan
secara sistematik dengan menghubungkannya kepada aktiviti-aktiviti atau
proses-proses yang berkenaan dan seterusnya kepada output yang dikeluarkan.
Contoh-contoh input adalah bahan-bahan, tenaga kerja dan lain-lain seperti kos
penggunaan asset modal.
v.
Pengkodan input
· Input yang telah
dikenalpasti perlu diberikan nombor kod tertentu. Ia adalah sebagai nombor
rujukan bagi satu-satu elemen input untuk tujuan pegumpulan kos.
vi. Sistem
penyimpanan rekod bagi input
· Daftar
rekod-rekod berkaitan hendaklah kemaskini serta mengandungi maklumat-maklumat
kewangan/penggunaan sumber-sumber dalam melaksanakan aktiviti-aktiviti
berkaitan dengan pengeluaran output.
vii.
Borang-borang baru
· Untuk
mengkoskan output, boring-borang dan rekod-rekod perakaunan yang bersesuaian
perlu digunakan untuk mengesan dan merekodkan kos-kos input yang digunakan
untuk mengeluarkan output.
viii.
Memperkemaskan pusat tanggungjawab/pusat kod
· Kod-kod
tersebut hendaklah dikemaskan jika perlu untuk menggambarkan unit organisasi
yang bertanggungjawab ke atas sesuatu aktiviti. Walaubagaimanapun, sekiranya
terdapat bahagian/unit baru yang belum diberikan kod PTJ/PK, maka kod-kod
berkenaan perlu diwujudkan terlebih dahulu.
ix. Latihan
· Untuk menentukan
SPM berjalan dengan lancer, latihan berhubung dengan SPM perlu diberikan kepada
semua personel yang terlibat dengan pelaksanaannya.
x.
Kemudahan computer mikro
· Untuk
memudahkan penawanan dan pengumpulan maklumat, daftar dan rekod-rekod perlulah
diselenggara melalui system berkomputer. Sistem berkomputer akan mengurangkan
penggunaan boring, tenaga kerja dan mempercepatkan analisis dan penjanaan
laporan-laporan.
13. a) Terangkan apakah yang dimaksudkan dengan
perkara-perkara berikut:
i)
Perbelanjaan Pembangunan
ii)
Perbelanjaan mengurus
b) Nyatakan
cirri-ciri yang terdapat di dalam perbelanjaan pembangunan
Jawapan:
a) Perbelanjaan pembangunan
ialah perbelanjaan modal yang biasanya tidak berulang dan
merupakan perbelanjaan yang mempunyai keluaran yang berfaedah dalam jangka
panjang.
Perbelanjaan mengurus pula merupakan perbelanjaan bagi aktiviti-aktiviti seharian yang berulang
dan berterusan atau boleh juga disebut sebagai perbelanjaan penggunaan.
b) Ciri–ciri
perbelanjaan pembangunan ialah
i. melibatkan
jumlah modal (peruntukan) yang besar
ii. aliran
wang (keluar dan masuk) berjangka panjang
iii. dibiayai
dengan wang pinjaman yang besar jumlahnya
iv. memerlukan
penyediaan dan penyenggaraan di masa akan datang seperti
pembesaran,penggantian,pembaikan dan sebagainya.
v. mempunyai
implikasi aliran faedah dan kos kepada rakyat dan negara yang harus dipertimbangkan
dengan teliti.
14. a) Dalam peraturan kewangan
kerajaan, setiap wang yang diterima oleh
pegawai kerajaan hendaklah dikeluarkan resit.
Resit itu pula hendaklah disediakan oleh seorang pegawai lain dan
ditandatangani oleh pegawai yang menerima wang.
Dalam keadaan manakah peraturan ini boleh dikecualikan.
b) Encik Izat
adalah seorang pemungut hasil. Pada
suatu hari salah seorang Pembantu tabdbir di jabatannya telah melaporkan
kepadanya bahawa beliau telah tersalah tulis tiga helai boring resit dan
akibatnya ketiga-tiga boring resit berkenaan telah rosak. Apakah nasihat Encik Izat kepada Pembantu
Tadbirnya mengenai perkara ini.
Jawapan:
a) resit dari
skim bermesin ada digunakan
· bayaran tetap
tercetak pada resit
· pungutan
luar, dimana seorang pegawai terpaksa
bekerja seorang diri
· seorang
pegawai lain tidak ada, dan dengan
kebenaran khusus dari akauntan negara/bandahari negeri.
b) meminda
resit adalah dilarang
· jika borang
resit rosak dan tidak boleh dikeluarkan, ia tidak boleh dimusnahkan
· borang resit
yang rosak itu dibatalkan dan disimpan beserta salinannya untuk diaudit.
15. En A ialah KSU di salah sebuah kementerian. Diantara
tangung jawab En A ialah Pegawai Pengawal kepada Kementerian tersebut disamping
itu beliau juga mengawal perbelanjaan
supaya Vot di bawah kawalannya tidak dilampaui serta menguruskan dengan
sepatutnya wang awam yang dipungutnya, diterima atau dibelanjakan dan barang-barang
awam yang diterima, disimpan atau dilupuskan dibawah kawalannya.
a)
Jelaskan tindakan yang perlu diambil oleh En A sekiranya mendapati vot
perbelanjaan di bawah kawalannya dilampaui
b) Adakah
lampauan itu boleh dipertangungkan. Beri alasan.
Jawapan
a) selaku pegawai
pengawal, En A mestilah melaporkannya dengan memberi huraian kepada ketua
setiausaha perbendaharaan
b) Boleh. Dengan
menggunakan budibicaranya, Ketua Setiauaha Perbendaharaan boleh membenarkan hal
itu dipertangungkan ke atas Akaun Kumpulan Wang Pendahuluan Diri (Pegawai Awam)
iaitu sesuatu pendahuluan atas nama jawatan En A sementara menanti keputusan
tentang cara untuk menyelesaikannya.
16 a) Maksud
pembelian sebut harga
Satu kaedah perolehan baranan dan perkhidmatan mengikut
perincian berikut
i) perolehan
barangan dan perkhidmatan yang bernilai antara 50 ribu – 200 ribu
ii) memperlawa
sekurang-kurang 5 buah syarikat bertaraf bumiputera yang berdaftar dengan kem
kewangan malaysia
b) Jenis sebutharga
i) Sebutharga
bekalan – perolehan lebih 50000 dan tak kurang 200 000
ii) Sebutharga
kerja – perolehan lebih 20 000 dan tak kurang 200 000
iii) Sebutharga
perkhidmatan - perolehan lebih 50000 dan tak kurang 200 000
c) Keahlian jk sebutharga
i) Dianggotai 3 orang ahli yang dilantik secara bertulis
oleh pegawai pengawal iaitu
iii) Pengerusi –
pemegang waran peruntukan atau mana-mana pegawai yang dilantik oleh pegawai
pengawal
d) Peranan pegawai sebut harga
a) Menubuhkan jk
sebutharga
b) Menyenaraikan
inden kerja
c) Merahsiakan
sebutharga
d) Mengiklankan
tawaran sebutharga kepada orang ramai
e) Tempoh minimum
iklan tersebut sekurang-kurangnya 7 hari dari tarikh iklan
f) Memasukkan
borang permohonan dalam peti dalam sebut harga
g) Peti sebut harga
dibuka oleh 3 ahli
h) Menilai tawaran
yang menguntungkan
i) Menerima
keputusan sebutharga, pesanan kerajaan dan inden kerja dikeluarkan kepada
pembekal yang berjaya
j) Menyediakan
kontrak formal.
16.
a) Nyatakan Dua
prinsip asas dlm sistem Belanjawan Diubahsuai
b) Apakah matlamat
yg hendak dicapai dgn terlaksananya sistem ini ?
Jawapan
Dua prinsip asas dlm sistem Belanjawan Diubahsuai
i) Kuasa
membuat keputusan diberi seberapa praktikal yg boleh kpd peringkat bawahan
ii) Kuasa
yg diberi mesti bersesuaian dgn prinsip akauntabiliti
Matlamat dpt dicapai melalui sistem ini
i) agensi
pusat tidak perlu lagi mengawasi secara
terperinci perbelanjaan agensi pelaksana dgn ketat. Sebaliknya mereka boleh
memberi tumpuan kpd perancangan dan pengukuran prestasi agensi pelaksana
ii) agensi
pelaksana diberi kuasa yg lebih luas utk mengurus program dan aktiviti mereka.
Agensi genalpasti lebih awal masalah2 pelaksanaannya yg mungkin timbul dan
tindakan sewajarnya diambil. Oleh itu, kelewatan melaksanakan ssesuatu
program/aktiviti dapat dielakkan
iii) agensi
pelaksana mempunyai kebebasan untuk mengambil tindakan sesuai dan segera bagi
melaksanakan program/aktiviti mereka. Ini adalah berasaskan kepada konsep “ let manager manage” yang memberi kuasa yang
lebih luas kepada pengurusan peringkat bawahan yang melaksanakan program/projek
untuk membuat keputusan berkaitan dengan program/projek mereka
iv)
kelonggaran kawalan terperinci ke atas perbelanjaan yang diberikan oleh
agensi pusat kepada agensi pelaksana diturunkan sejauh mana yang boleh kepada
pengurusan peringkat bawahan. Ini membolehkan pengurusan peringkat bawahan mempunyai
lebih fleksibaliti untuk melaksanakan tugas mereka.
17. Jabatan tuan terlibat dengan projek pembangunan. Bagi
melaksanakan projek tersebut, seramai 10 kakitangan yang terdiri daripada
seorang Juruukur Bahan, Jurutera, Arkitek, lima orang juruteknik dan 2 orang
pembantu tadbir telah dilantik secara sementara.
a) Huraikan dengan perkataan anda sendiri definisi emolumen
b) Terangkan bagaimana pihak tuan membayar emolumen mereka
Jawapan
A) Definisi
Emolumen
· Emolumen
ialah gaji atau saraan yang dibayar bulanan melalui anggaran perbelanjaan
mengurus di bilangan jawatan/senarai perjawatan telah diluluskan bagi program
dan aktiviti.
· Emolumen
termasuk gaji, upahan, elaun tetap, sumbangan berkanun untuk kakitangan
(EPF/SOCSO), elaun lebih masa, elaun perumahan dan apa jua bentuk elaun lain
yang diluluskan oleh kerajaan
· Jumlah
emolumen itu hendaklah dipohon dalam tahun kewangan itu berdasarkan bilangan
jawatan awam yang ada
B) Pembayaran
emolumen
Bagi gaji
kakitangan sementara, pembayaran gaji/emolumen boleh dibenarkan melalui butiran
lain daripada emolumen iaitu OS 29000
Gaji bagi 10 orang
kakitangan yang melaksanakan projek pembangunan yang dilantik sementara,
dibayar daripada peruntukan projek (peruntukan pembangunan).
Jika khidmat
mereka diperlukan lagi selepas projek siap, maka adalah wajar emolumen mereka
dibayar melalui peruntukan belanja mengurus.
18. Sebagai seorang
pegawai yang menguruskan tender, En. K perlu mengadakan publisiti bagi tender2
tersebut. Terangkan tujuan dan tatacara pengurusan publisiti sesuatu tender
Jawapan
Apabila mempelawa
tender, publisiti seluas2 nya hendaklah dibuat supaya pembekal yang “bona fide”
berpeluang untuk menyertai tender dan dengan itu membolehkan kerajaan
mendapatkan tawaran terbaik
Tender tempatan
hendaklah diiklankan dalam sekurang2 nya satu akhbar harian utama berbahasa
Melayu.
Walau bagaimanapun
untuk tender a/bangsa sekurang2nya di dalam dua akhbar, dimana satu berbahsa
Melayu dan satu berbahsa Inggeris.
Walaupun publisiti
meluas digalakkan bagi urusan tender, pertimbangan sewajarnya mengenai kos
iklan hendaklah juga diambil kira. Sekiranya kontraktor yang berkelayakan
dibawah satu2 bidang adalah diketahui tidak melebehi 5 konttraktor, iklan tidak
perlu dibuat. Dalam hal demikian, kelulusan KSU perbendaharaan atau Pegawai
Kewangan Negeri hendaklah diperolehi terlebih dahulu. Setelah mendapat
kelulusan, pemberitahuan tender kepada kontraktor yang diluluskan hendaklah
dihantar dengan surat berdaftar.
Koleksi Nota, Soalan dan Jawapan
Mungkin ada yang akan tercari-cari nota-nota yang sesuai untuk tujuan ke kursus ini.
(1) Pengurusan Am
(5) Perintah Am
Kabar baik!!!
BalasPadamNama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.
Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com
Email saya: teddydouble334@yahoo.com