Nota, soalan dan jawapan Kursus Induksi Sistem Sarraan Malaysia
Terangkan kepentingan nilai dan etika dalam perkhidmatan
awam.
NILAI DAN ETIKA DALAM PERKHIDMATAN AWAM
OBJEKTIF KURSUS: DI AKHIR KURSUS INI PESERTA-PESERTA AKAN
DAPAT:
i) Meningkatkan kefahaman mengenai nilai dan etika
terutamanya berkaitan dengan Perkhidmatan Awam
ii) Menghayati Nilai dan Etika dari perspektif individu dan
organisasi,
iii) Membentuk penjawat awam yang bermoral dan beretika
tinggi.
KANDUNGAN KURSUS
I)DEFINISI NILAI
II)DEFINISI ETIKA
III)KONSEP ETIKA KERJA
IV)TERAS PERKHIDMATAN
V)LANGKAH-LANGKAH MENINGKATKAN NILAI DAN ETIKA PERKHIDMATAN
AWAM
VI)NILAI UTAMA DALAM PERKHIDMATAN AWAM
VII)NILAI MURNI DALAM ISLAM
VIII)TONGGAK 12
DEFINISI NILAI
Nilai adalah ditakrifkan sebagai kepercayaan yang mendorong
seseorang atau institusi untuk bertindak mengikut pemilihan yang berasaskan
nilai-nilai utama masyarakat.
Mengikut kajian sejarah, ilmu, kebijaksanaan, keadilan dan
iktidal ( temperance ) merupakan nilai-nilai utama masyarakat.
( Nilai dan Etika dalam Perkhidmatan Awam INTAN,1991 )
DEFINISI ETIKA
Etika bermaksud tanggungjawab dan akibat tingkah laku
seseorang atau profesion terhadap masyarakat. Seseorang anggota perkhidmatan
awam berkewajipan memahami tanggungjawab terhadap peranan dan perilaku
seseorang pekerja dalam kerajaan.
( Nilai dan Etika dalam Perkhidmatan Awam-INTAN, 1991 )
DEFINISI ETIKA
Etika merupakan prinsip moral atau nilai akhlak atau tingkah
laku yang menjadi pegangan seseorang individu atau sesuatu kumpulan. Prinsip
moral dan kesedaran akhlak ini tidak boleh dicapai oleh seseorang tanpa
menjalin perhubungan sosial dengan orang lain.
( Shukri Ahmad & Razali Mat Zin,2001-Adab & Etika
Kerja dalam Organisasi )
TERAS PERKHIDMATAN AWAM
1 . BERAZAM MENINGGIKAN MUTU PERKHIDMATAN AWAM
2 . BEKERJA DENGAN PENUH TANGGUNGJAWAB
3 . BERUSAHA MENGIKIS SIKAP MEMENTINGKAN DIRI
4 . BERKHIDMAT DENGAN PENUH MUHIBAH DAN KEMESRAAN
5 . BEKERJA KE ARAH MEMAJUKAN PEMIKIRAN RAKYAT DAN
PEMBANGUNAN
NEGARA
6 . BEKERJASAMA DALAM MEMBENTERAS KELEMAHAN DAN MUSUH NEGARA
7 . BERPEGANG TEGUH KEPADA AJARAN AGAMA
LANGKAH-LANGKAH MENINGKATKAN NILAI DAN ETIKA DALAM
PERKHIDMATAN AWAM
I) Panduan Perkhidmatan Cemerlang ( 1979)
II) Penggunaan Kad Perakam Waktu
III) Kempen Bersih, Cekap dan Amanah (1982)
IV) Dasar Pandang Ke Timur
V) Peggunaan Tanda Nama
VI) Kepimpinan Melalui Teladan
VII) Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam Dalam Pentadbiran
Awam
VIII) Tonggak Dua Belas
X) Citra Karya (Rukun Negara, Perintah Am, Arahan
Perbendaharaan, PKPA.)
NILAI DAN ETIKA DALAM PERKHIDMATAN AWAM
NILAI-NILAI PERIBADI ASAS
•TAAT SETIA
•AMANAH
•BERTANGGUNGJAWAB
•IKHLAS
•DEDIKASI / TEKUN
•BERDISIPLIN
NILAI-NILAI ISLAM
AMANAH
TANGGUNGJAWAB
IKHLAS
DEDIKASI
SEDERHANA
TEKUN
BERSIH
BERDISIPLIN
BEKERJASAMA
BERBUDI MULIA
BERSYUKUR
" PEMIKIRAN,TINDAKAN DAN PERILAKU ANGGOTA-ANGGOTA
PERKHIDMATAN AWAM BERASASKAN KEPADA NILAI-NILAI DAN ETIKA PERKHIDMATAN
AWAM"
NILAI DAN ETIKA PERKHIDMATAN AWAM
1.
Jelaskan cirri-ciri atau perlakuan seseorang pegawai awam yang
mencerminkan seseorang pegawai itu menghayati nilai-nilai ikhlas dan dedikasi
Jawapan:
Ikhlas;
· Tidak
menunjuk-nunjuk dalam menjalankan tugas kepada pegawai-pegawai atasannya
· Tidak
memilih sesuatu tugas tertentu untuk dilasanakan umpamanya tidak mengutamakan
tugas yang ada hubungan dengan kenaikan pangkat malah tidak mengenepikan tugas
yang kurang berhubung dengan kenaikan ; dan
Dedikasi
· Bekerja
tanpa rasa jemu dan bosan serta bersedia menjalankna tugas yang
dipertanggungjawabkan kepadanya;
· Tidak
berputus asa dalam melaksanakan tugas dan sentiasa mengharapkan kejayaan ; dan
· Sanggup
menghadapi cabaran dan persaingan dalam perubahan semasa demi meningkatkan
maruah agama,bangsa dan negara
2.
‘Akauntabiliti’ merupakan salah satu nilai yang penting dalam perkhidmatan
awam terutamanya dalam menguruskan kewangan di sector awam. Kekurangan tahap
akuntabiliti boleh menyebabkan berlakunya penyelewengan dan penyelahgunaan
kuasa. Jelaskan lima tindakan yang perlu dijalankan bagi meningkatkan
‘akuntabiliti’
Jawapan:
Tindakan-tindakan bagi meningkat ‘akuantabiliti’:
i.pihak pengurusan perlu menyatakan dengan jelas
akauntabiliti bagi setiap tugas dan tanggungjawab
ii.sistem akauntabiliti perlu diwujudkan di semua agensi
kerajaan yang menetapkan tugas dan tanggungjawab setiap pekerja yang terlibat
dalam melaksanakan satu tugas. Sistem ini perlu mengandungi penentuan
tanggungjawab bagi setiap pekerja dan jenis tugas yang dipertanggungjawabkan
kepadanya
iii. akauntabiliti hendaklah dinyatakan secara bertulis dan
di dokumenkan melalui undang-undang, prosuder,peraturan dan arahan-arahan yang
spesifik;
iv. system kawalan kewangan perlu megambil perhatian ke atas
tiga aspek yang penting, iaiitu:
· system
belanjawan yang berkesan bagi pengagihan dan pembahagian peruntukan kewangan
· mengawas dan
mengawal penggunaan tenaga manusia,asset dan perkhidmatan
· mewujudkan
system perakaunan yang cekap dan kemaskini
v.
system pengawalan dan pengawasan seperti audit dalaman hendaklah
dipertingkatkan keupayaannya
vi.
penguatkuasaan hendklah diambil perhatian agar arahan-arahan dan
peraturan jabatan dilaksanakan dengan tegas dan berkesan; dan
vii.
akauntabiliti di peringkat individu di tingkatkan melalui
perubahan-perubahan diri seseorang individu itu dengan penerapan nilai-nilai
murni dan positif seperti bersih,cekap dan amanah dan sebagainya.
3.
‘Tonggak 12’ telah diperkenalkan bertujuan untuk menerapkan nilai, norma
dan etika perkhidmatan di kalangan penjawat awam. “Ketekunan membawa kejayaan”
merupakan salah satu daripada tonggak tersebut. Huraikan pengertian serta
nyatakan sepuluh amalan positif yang memperlihatkan nilai berkenaan.
Jawapan:
Pengertian;
Ketekunan bererti memberi tumpuan kepada sesuatu kerja
hingga selesai dengan sempurnanya dan membawa kejayaan serta kecemerlangan
kepada agensi dan individu.
Amalan positif:
i.
gigih dalam melaksanakan tugas yang mencagar
ii.
rajin dan sintiasa berusaha
iii.
tekun dalam menjalankan tugas
iv.
sabar dalam menghadapi cabaran pekerjaan
v.
berpandangan jauh
vi.
bersemangat dalam melaksanakan tugas yang diarah
vii.
dedikasi dalam mencapai matlamat organisasi
viii.
sanggup berkorban
ix.
cekal menghadapi kesulitan semasa bertugas
x.
tidak patah semangat
xi.
bercita-cita tinggi
4.
Etika perkhidmatan awam adalah berteraskan kepada 7 ‘Teras
perkhidmatan’. Huraikan lima daripada tujuh ‘teras perkhidmatan’ tersebut.
Jawapan:
i.
berazam meninggikan mutu perkhidmatan
· seseorang
pekerja bertanggungjawab itu membaiki mutu perkhidmatannya dengan meningkatkan
kemahirannya menerusi latiah-latiahn tertentu, pembacaan,perbincangan dan
lain-lain lagi.Kesediaan seseorang pekerja untuk mengatasi kelemahan-kelemahan
dirinya tanpa diperingatkan oleh ketuanya adalah satu sikap yang terpuji
ii. bekerja dengan penuh
bertanggungjawab
· setiap
pekerja dikehendaki bertabnggungjawab bererti melaksanakan tugas dengan sebaik
mungkin seperti mana yang diharapkan oleh organisasi
iii.
berusaha mengikis sikap mementingkan diri
· kakitangan
kerajaan perlu menyifatkan dirinya sebagai penggerak masyarakat tanpa
mempergunakan kedudukannya bagi mencari keuntungan diri sendiri. Sifat sombong
dan bongkak perlu dihapuskan dan digantikan dengan perasaan insaf dan sopan.
iv.
berkhidmat dengan penuh muhibbah dan kemesraan
· negara
mempunyai rakyat yang berbilang bangsa dan keturunan serta mengamalkan
pelnbagai kepercayaan dan budaya. Keadaan ini memerlukan semua kakitangan
kerajaan bekerja dengan muhibbah dan kemesraan
v.
bekerja kea rah memajukan pemikiran rakyat
· adalah
menjadi kewajipan bagi setiap kakitangan kerajaan membantu memberi kefahaman
kepada masyarakat awam tentang dasar, program serta hasrat kerajaan agar
pembangunan dan perubahan yang dibawa oleh kerajaan dapat dilaksanakan dengan
lancer dan jayanya.
vi.
bekerjasama dalam membenteras keselamatan dan musuh-musuh negara
· semua pihak
adalah terlibat dalam uasaha membenteras kelemahan negara seperti kemiskinan ,
kejahilan dan rasuah. Kerjasama antara semua pihak awam perlu swasta serta
golongan-golongan tertentu adalah penting bagi memastikan keamanan serta
menggerakkan negara kea rah pembangunan yang menyeluruh
vii. berpegang teguh kepada ajaran agama
· berpegang
teguh kepada ajaran agama merupakan satu aspek yang sangat penting dalam
menjalankan tugas. Ini adalah kerana
agama itu sendiri membawa nilai-nilai yang baik dalam membentuk pekerja yang
jujur, cekap dan berkesan.
5.
Seseorang pegawai awam sewajarnya memahami dan mengamalkan nilai-niali
murni dan etika kerja dalam pengurusan seharian. Huraikan pengertian nilai dan
etika kerja berikut dalam konteks pengurusan sebuah organisasi.
a. akauntabiliti
b. integriti
c.
profesionalisme
Jawapan:
a.
Akauntabiliti
· Bermakna
tanggungjawab seorang terhadap tugas-tugas yang perlu dilaksanakan dari konteks
pengurusan organisasi dalam perkhidmatan awam, akauntabiliti bermaksud
tanggungjawab pegawai-pegawai dan kakitangan awam dalam melaksanakan
tugas-tugas yang diserahkan bagi memastikan pencapaian matlamat serta ibjektif
tugas-tugas tersebut.
· Pelaksanaan
tugas-tugas tersebut hendaklah mengikut peraturan yang telah
ditetapkan.Undang-undang yang berkuatkuasa, prosuder dan arahan, sikap cermat
dan cekap perlu diutamakan.
b.
Integriti
· Sering
dihubungkaitkan dengan nilai-nilai amanah, jujur,kebolehpervayaan dan sentiasa
memelihara kepentingan awam tanpa mengambil kesempatan untuk kepentingan diri
sendiri,.Dalam kontek pengurusan organisasi, sebarang kerja yang dilakukan
hendaklah dengan penuh ketulusan hati dan tahu menggunakan kuasa dengan adil
dan saksama
c. profesionalisme
· bermakna
setiap anggota organisasi harus mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi dan
kemahiran yang mencukupi bagi menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka.
Perkhidmatan yang lebih cekap dan berkesan akan dapat dihasilkan jika masalah
yang dibangkitkan dapat diselesaikan secara professional. Oleh itu, setiap
anggota organisasi hendaklah sentiasa berusaha meningkatkan kebolehan dan
kemahiran yang sedia ada.
6.
Berdasarkan kepada ‘tonggak 12’ huraikan amalan-amalan positif dan
negative yang berkaitan dengan tonggak “kemuliaan kesederhanaan”
Jawapan:
Amalan positif:
· Jelas dan
jitu dalam pemikiran,penulisan dan percakapan
· Tidak
tamakkan pangkat dan kedudukan
· Tidak membazir
di dalam perbelanjaan pejabat
· Bersifat
pemaaf di dalam pergaulan
· Boleh
menerima teguran
· Berlaku adil
dalam semua tindakan
· Menepati
janji
· Sedia
menerima cadangan dan nasihat
· Jujur dan
ikhlas
· Merendah diri
· Bijaksana
dalam membuat pertimbangan
· Bermaruah
dan berhemah tinggi
· Berjimat
cermat
· Cermat dalam
kata-kata
· Tidak
memperagakan kemewahan
· Mesra dalam
pergaulan
· Senang didampingi
oleh semua pihak
Amalan negative :
·
Menonjol-nonjolkan diri
· Bercakap
dengan menggunakan perkataan bombastic
·
Mengada-ngada
· Sombong dan
meninggi diri
· Menyukarkan
persoalan yang mudah
· Memperbesarkan
perkara kecil
· Kedekut atau
berlebihan dalam memenuhi keperluan organisasi
· Berlebihan
dalam mengampu ketua
· Memperagakan
kemewahan dan kedudukan
· Kerap
menghias diri di pejabat
· Membazir dan
merosakkan harta benda kerajaan
· Bersifat
melampau dan keterlaluan dalam semua hal.
7.
Huraikan lima nilai-nilai peribadi asas yang perlu diamalkan atau
dihayati oleh seseorang anggota perkhidmatan awam dalam menjalankan tugas-tugas
sehariannya.
Jawapan:
Nilai-nilai yang perlu dihayati oleh pegawai-pegawai
kerajaan ialah
i.
adil
ii.
amanah
iii.
bertanggungjawab
iv.
ikhlas
v.
dedikasi
vi. tekun
vii.
berdisiplin
viii.
bekerjasama
ix.
berbudi mulia
x.
bersyukur
xi.
jujr
xii.
baik hati
xiii.
rajin
xiv.
menepati masa
8.
Huraikan pengertian tiga daripada nilai-nilai berikut :
a. amanah
b. bekerjasama
c. berdisiplin
d.
bertaggubgjawab
a.
Amanah
· Bermakna
boleh dipercayai sama ada menjalankan tugas ataupun menyimpan rahsia. Seseorang
yang mempunyai nilai ini tidak akan menyeleweng dari tanggungjawab yang
diberikan kepadanya. Setiap urusan yang dipertanggungjawabkan akan ditunaikan
serta dilaksanakan sebaik mungkin.
· Nilai amanah
ini akan membentuk perilaku individu yang mulia. Sebagai manusia kita hendaklah
menunaikan amanah kepada Tuhan ,negara,organisasi,masyarakat,keluarga dan diri
sendiri.
b.
Bekerjasama
· Kita
masing-masing memerlukan dan diperlu antara satu sama lain. Kerjasama yang
diperlukan ini ialah kerjasama antara angota-anggota kerajaan di semua
peringkat, semua perkhidmatan dan semua Kementerian.kerjasama juga penting
antara sector awam dan sector swasta
c.
berdisiplin
· akur dan
patuh kepada semua peraturan dan undang-undang yang berkaitan dengan
perkhidmatan dan tugas yang dijalankan. Patuh kepada perintah, rajin serta
sentiasa berusaha mencari kemajuan dan kejayaan
d.
bertanggungjawab
· bermakna
kewajipan yang perlu dilaksanakan atau disempurnakan. Segala akibat dari
tindakan serta perbuatannya akan dipertanggungjawaqbkan olehnya. Akauntabiliti
adalah merupakan antara cirri utama nilai bertanggungjawab. Seseorang yang
bertanggungjawab sentiasa sanggup dirinya dinilai dan diperiksa.
9.
Nyatakan sebab-sebab mengapa etika perkhidmatan awam diwujudkan dan
berikan tujuh amalan yang boleh dilaksanakan oleh sesebuah agensi kerajaan bagi
melaksanakan etika tersebut.
Jawapan:
a. sebab-sebab etika
perkhidmatan awam diwujudkan
· Permintaan
rakyat ke atas perkhidmatan awam terus meningkat dan mereka mahukan satu
pentadbiran yang dapat memberikan perkhidmatan yang cekap dan berkesan
· Adanya
tuduhan bahawa terdapat penyelewengan di dalam perlaksanaan dasar-dasar
kerajaan
· Kerajaan
berazam untuk meninggikan lagi mutu kecekapan dan prestasi perkhidmatan awam
· Disebabkan
factor-faktor luar seperti kemorosotan ekonomi, ancaman keselamatan kepada
rantau ini dan kemunculan gejala-gejala social yang kurang sihat.
b.
amalan-amalan yang boleh dilaksanakan
· pemberian
penghargaan
· mengadakan
dialog serta perbincangan untuk menerangkan cara perlaksanaan etika
perkhidmatan awam
· menubuhkan jawatankuasa kelab sukan
kebajikan dan social
· mengeluarkan
berita jabatan
· mengadakan
majlis jamuan minum the dan sebagainya
· menganjurkan
majlis syarahan / ceramah agama
· memberi
kakitangan kursus / latihan
· mengadakan
pertandingan pejabat terbersih
· mengadakan
lawatan mengejut untuk menaksir perjalanan kerja-kerja pejabat
· menyediakan
manual kerja
· penyediaan
buku panduan
· mewujudkan
perpustakaan jabatan
10.
Berikut adalah di antara etika perkhidmatan yang terkandung di dalam
tonggak 12 yang menjadi teras kepada kakitangan kerajaan bagi meningkatkan
prestasi masing-masing:
i.
menghargai masa
ii.
keseronokan bekerja
iii.
pengaruh teladan
iv.
kewajipan menjalankan tugas
Jawapan:
i.
menghargai masa
· setiap
kakitangan kerajaan haruslah berusaha kea rah penggunaan masa secara maksimum.
Ini dapat dilakukan dengan cara mendisiplinkan diri dan menggunakan catatan
penggunaan masa setiap hari.
· Tepat pada
masa hendaklah dijadikan tabiat yang
harus dimulakan, bisakan dan dikekalkan kerana ia merupakan maruah diri dan
adanya rasa hormat pada orang lain.
ii.
keseronokan bekerja
· konsep kerja
sebagai ibadat akan menimbulkan dedikasi,ketekunan,amanah,bertanggungjawab dan
ikhlas
· kerja akan
menyeronokkan jika seseorang berasa bangga dengan hasil kerjanya dan bersikap
positif terhadap cabaran baru.
iii.
pengaruh teladan
· sifat
merendah diri memerlukan kekuatan peribadi dan kebijaksanaan. Ketua yang
mempunyai sifat ini dihormati pejerjanya dan lebih mudah mengawal organisasi
· ketua yang tegas tetapi adil lebih senang
meningkatkan produktiviti dan kualiti organisasi serta lebih mudah dicontohi.
iv.
kewajipan menjalankan tugas
· sentiasa
bertanggungjawab terhadap tugas yang diberikan
· tekun dan
sabar dalam menjalankan tugas dan boleh diharap untuk menyempurnakan tugas.
11.
Huraikan lima nilai-nilai
profesionalisme yang semestinya ada pada kakitangan Perkhidmatan Awam
Jawapan
Nilai-nilai Profesionalisme
1. Berilmu
Mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi dan
kemahiran yang mencukupi.
Setiap anggota
sentiasa berusaha untuk meningkatkan kebolehan dan kemahiran sedia ada.
2.
Kreatif dan inovatif
· Menggalakkan
penyertaan yang lebih gigih oleh anggota organisasi
untuk terlibat dalam menyelesaikan masalah-masalah
dalam organisasi.
3.
Integriti
§ Dikaitkan dengan
nilai-nilai amanah, jujur, kebolehpercayaan.
§ Sentiasa memelihara
kepentingan awam tanpa mengambil kesempatan untuk kepentingan diri sendiri.
§ Sebarang tugas
dilaksanakan dengan penuh ketelusan hati
§ Mengguna kuasa
dengan adil dan saksama.
4.
Akauntabiliti
§ Tanggungjawab
melaksanakan tugas
§ Memastikan
pencapaian objektif dan matlamat tugas-tugas
tersebut.
§ Mengikut peraturan
yang ditetapkan, undang-undang yang berkuatkuasa prosedur dan dan arahan.
§ Perlulah cekap dan
mengutamakan sikap berhati-hati dan cermat.
§ Memastikan tidak
ada pembaziran yang menjejaskan penggunaan sumber-sunber awam.
5.
Berkecuali
§ Tanpa membawa
apa-apa bentuk tekanan luar berhubung dengan sesuatu tuntutan yang berkaitan
dengan tugas awamnya.
§ Bersedia dan
berusaha dengan bersungguh-sungguh melaksanakan semua dasar , program dan
aktiviti yang telah direncanakan oleh kerajaan.
§ Tidak dibenarkan
bergiat secara aktif mana-mana parti politik untuk mengelakkan kerajaan
daripada menghadapi keadaan serba salah.
6.
Kepimpinan
Memiliki
ciri-ciri kepimpinan yang berkesan.
Berupaya
mendorong, merangsang, membangun serta mengembeling sepenuh tenaga, kepakaran
dan peralatan yang ada bagi mencapai matlamat yang telah ditetapkan.
Mempunyai
wawasan yang jelas.
Mampu memberi
panduan, dengan sistematik dan berkesan.
Pengurusan
masa yang berkesan.
Membuat
keputusan yang berkesan.
7.
Bekerjasama
Budaya antara
jabatan/kementerian dalam melaksana tugas bagi mencapai objektif.
Setiap anggota
tidak mungkin dapat melaksanakan tanggungjawab dengan berkesan secara
bersendirian.
Kerjasama
perlu pada semua peringkat dan antara sektor.
8.
Berorientasikan pelanggan
Bersedia
memenuhi kehendak pelanggan dan stakeholder.
Berfikiran
terbuka dan bersedia mendengar pandangan pelanggan.
Sentiasa
mendampingi pelanggan bagi mendapatkan idea-idea baru bagi meningkatkan
prestasi dan mutu kerja.
Sentiasa
responsif dan proaktif.
9. Pengurusan Diri
Menjaga imej
diri dari segi pakaian, tutur kata, gerak-geri, budi bahasa dan kesihatan diri.
Personaliti
yang baik. Tidak sombong, setia kawan, arif tentang perilaku dan cara bergaul,
berdisiplin, berbudi bahasa dan berhemah tinggi.
10. Kemajuan
diri
Sentiasa
mencari peluang bagi meningkatkan kebolehan diri.
Melaksanakan
tugas dengan cemerlang.
Sentiasa
meningkatkan tahap kebolehan dan kecekapan dalam bidang yang diceburi.
Sentiasa
menyalakan semangat ingin tahu, mempunyai fikiran yang rasional dan saintifik
serta semangat ingin berbakti bagi menyelesaikan masalah kerja dan masyarakat.
12. “Sepuluh nilai murni dalam Perkhidmatan Awam bertujuan
untuk membimbing anggota-anggota ke arah melaksanakan tugasnya dengan
cemerlang.”
(Nilai dan Etika PA)
INTAN 1999
Sebagai anggota Perkhidmatan Awam , sejauh manakah
nilai-nilai murni itu mempengaruhi komitmen anda bagi meningkatkan mutu
perkhidmatan dalam organisasi.
Jawapan:
Adil dalam perlantikan
· Individu
layak dan berkebolehan sahaja dilantik ke dalam satu-satu jawatan
· Pekerja yang
benar-benar memenuhi syarat dan dinilai dari perspektif yang adil sahaja
disahkan dalam jawatan
· Pekerja-pekerja
yang layak dan berkemampuan sahaja dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat
Amanah dalam
menjalankan tugas
· Bermakna
boleh dipercayai sama ada menjalankan tugas ataupun menyimpan rahsia. Seseorang
yang mempunyai nilai ini tidak akan menyeleweng dari tanggungjawab yang
diberikan kepadanya. Setiap urusan yang dipertanggungjawabkan akan ditunaikan
serta dilaksanakan sebaik mungkin.
· Nilai amanah
ini akan membentuk perilaku individu yang mulia. Sebagai manusia kita hendaklah
menunaikan amanah kepada tuhan ,negara,organisasi,masyarakat,keluarga dan diri
sendiri.
Bertanggungjawab dalam perkhidmatan awam
· bermakna
kewajipan yang perlu dilaksanakan atau disempurnakan. Segala akibat dari
tindakan serta perbuatannya akan dipertanggungjawabkan individu. Akauntabiliti
adalah merupakan antara ciri utama nilai bertanggungjawab. Seseorang yang
bertanggungjawab sentiasa bersedia dinilai dan diperiksa.
Ikhlas dalam perkhidmatan awam
· Tidak
menunjuk-nunjuk dalam menjalankan tugas kepada pegawai-pegawai atasannya
· Tidak
memilih sesuatu tugas tertentu untuk dilasanakan umpamanya tidak mengutamakan tugas yang ada
hubungan dengan kenaikan pangkat malah tidak mengetepikan tugas yang kurang
berhubung dengan kenaikan pangkat atau ganjaran.
Dedikasi dalam perkhidmatan awam
· Bekerja
tanpa rasa jemu dan bosan serta bersedia menjalankna tugas yang
dipertanggungjawabkan kepadanya.
· Tidak
berputus asa dalam melaksanakan tugas dan sentiasa mengharapkan kejayaan .
· Sanggup
menghadapi cabaran dan persaingan dalam perubahan semasa demi meningkatkan
maruah agama,bangsa dan negara
Tekun dalam perkhidmatan awam
· Mengutamakan
kepentingan tugas daripada kepentingan diri supaya hasil kerjanya benar-benar
sempurna
· Sanggup
berkorban masa dan tenaga demi kepentingan perkhidmatan untuk kemajuan negara
· Dapat
meningkatkan mutu kecekapan dan produktiviti ke tahap yang cemerlang
Berdisiplin dalam perkhidmatan awam
· akur dan
patuh kepada semua peraturan dan undang-undang yang berkaitan dengan
perkhidmatan dan tugas yang dijalankan. Patuh kepada perintah, rajin serta
sentiasa berusaha mencari kemajuan dan kejayaan
Bekerjasama dalam perkhidmatan awam
· Kita masing-masing
saling memerlukan antara satu sama lain. Kerjasama yang diperlukan ini ialah
kerjasama antara angota-anggota kerajaan di semua peringkat, semua perkhidmatan
dan semua kementerian.Kerjasama juga penting antara sektor awam dan sector
swasta
Berbudi mulia dalam perkhidmatan awam
· Bertutur
dengan lemah lembut tetapi tegas
· Memberi
layanan dengan wajah yang manis dan bersopan santun
· Bertindak
dengan kelakuan yang menyenangkan
· Bersedia
membantu orang lain dengan tangan terbuka
Bersyukur dalam perkhidmatan awam
· Bekerja
dengan tekun tanpa mengeluarkan sebarang rungutan
· Patuh dan
sabar menerima semua arahan
· Sanggup
mengorbankan masa dan tenaga dalam melaksanakan tugasnya demi kepentingan
bangsa,agama dan negara.
Huraikan
a) Terangkan
kepentingan nilai dan etika dlm perkhidmatan awam
b) Jelaskan maksud
dan pemakaian dua (2) nilai utama berikut dlm perkhidmatan awam
1. Taat setia
2. Berkecuali
Jawapan
Kepentingan Nilai dan etika dlm perkhidmatan awam
· Nilai dan
etiika menentukan arah dan memberikan makna kpd pemikiran, tindakan dan t/laku
anggota perkhidmatan awam bagi memenuhi t/jawab dan amanah sbg pekerja
· Nilai dan
etiika memberi penyatuan dan penyelarasan antara anggota perkhidmatan awam sbg
institusi utama yg membuat sumbangan kpd pembangunan tamadun masyarakat
· Nilai dan
etiika perkhidmatan awam merupakan standard mutlak bagi mendorong anggota
perkhidmatan berkhidmat dgn ikhlas dan berkesan
Taat Setia
· Taat setia
kpd raja,negara dan kerajaan adalah nilai yg penting perlu diamalkan dan
dihayati
· Peraturan
pegawai awam kelakuan dan tatatertib 1993 mengkhendaki pegawai pada setiap masa
dan waktu menumpukan taat setianya yg tak berbelah bahagi kpd YDPA, negara dan
kerajaan
· Rukun negara
menghendaki setiap pegawai mendukung prinsip kesetiaan kpd raja dan negara
· Bagi
menentukan nilai ini dipatuhi, setiap anggotanya dikehendaki mematuhi
tatakelakuan serta ikrar yang termaktub dlm beberapa peruntukan yg berkenaan.
Berkecuali
· Anggota
perkhidmatan awam dikehendaki melaksanakan tugas tanpa membawa apa2 bentuk
pengaruh atau tekanan luar berhubung dgn sesuatu tuntutan yg berkaitan dgn
tugas awam.
· Mereka tidak
dibenarkan menyertai secara aktif dlm mana2 parti politik utk mengelakkan
kerajaan drp menghadapi keadaan serba salah
· Nilai ini
termaktub dlm tatatertib 1993 dan surat pekeliling Bil 30 tahun 1974
Pegawai awam
hendaklah sentiasa memiliki keperibadian unggul yg dizahirkan melalui sikap dan
tatakelakuan yg berasaskan nilai2 murni. Bagi memastikan semua pegawai
menghayati nilai2 tsb nyatakan dan huraikan perkara2 bkt:-
a) Mempunyai keazaman dan
kegigihan
b) Bersikap positif
c) Mempunyai sifat keberanian dan sanggup menerima cabaran
Jawapan
Mempunyai keazaman dan kegigihan
· Tidak
berputus asa dan Sanggup berkorban masa dan tenaga bagi memastikan rancangan
dan tugas dilaksanakan spt mana dijadualkan demi mencapai matlamat organisasi
· Berupaya
menggunakan strategi dan kaedah lain yg bersesuaian melalui inisiatif sendiri
spt mdptkan sokongan pihak2 ttu utk memastikan objektif organisasi tercapai
Bersikap positif
· Mempunyai
keyakinan dan percaya sesuatu perkara boleh dilaksanakan walaupun dlm suasana
dan keadaan yg sukar
· Sentiasa
percaya setiap isu atau masalah mempunyai jalan penyelesaian
· Sentiasa
menganggap sesuatu yg negatif itu boleh diperbaiki atau diterjemahkan kpd
sesuatu yg bernilai positif
Mempunyai sifat keberanian dan sanggup menerima cabaran
· Boleh
mengemukakan pandangan secara berani tetapi secara bertangungjawab dan berhemah
· Sanggup
menerima cabaran utk memajukan diri dan organisasi
· Mempunyai
semangat dan keupayaan utk melaksanakan
tugas yg mencabar dan sanggup mengambil risiko dlm melaksanakannya
Koleksi Nota, Soalan dan Jawapan
Mungkin ada yang akan tercari-cari nota-nota yang sesuai untuk tujuan ke kursus ini.
(1) Pengurusan Am
(5) Perintah Am
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua