Rabu, 12 Disember 2012

Jelajah 2012, Siri 3 - Pulau Manukan, Sabah

Hari terakhir, Chegu melawat ke Taman Tungku Abdul Rahman (TTAR), kawasan rezab taman negara (batu karang). TTAR ni ada 4 kepulauan dulu pernah chegu ceritakan dalam belog ni. Haritu cuma cerita kat jeti Jesselton je. Catatan lalu : santai di Jesselton Point


Berenang - Sebelah kiri tu pulau Sapi

Ada banyak pakej nak kesana, bagus pergi pagi, sebab bot balik mula jam 1 petang je. Kena survey harga sebab ada yang bagi harga macam-macam, ikut pakej. Chegu nak bot pergi je, tak mahu pakai pakej, tambang pergi balik RM12 pergi balik seorang. Chegu ke pulau Manukan je.

Papan Tanda

Bot dari jeti Jesselton

Jeti Pulau Manukan

Sebelum pergi, sediakanlah barang-barang berkelah anda kerana harga kat pulau ni mahal. Yang penting beli je roti sebuku sebab rugi tak tengok ikan-ikan yang ada sekitar pulau ni, roti ni buat penarik ikan-ikan tu. Tapi kena jaga-jaga, mana tahu ada julong-julung(anak todak) ataupun ikan pengaluan (alu-alu) bermain di permukaan air.

Ikan-ikan yang datang mengejar makanan
Dah habes dah... dalam jam 2 petang kitaorang balik, memang best, ada banyak gambar tetapi agak "censored" sikit, maklumlah, pergi mandi-manda.

Tamat, dalam siri ini, ada ...
Jelajah 2012, Siri 1 - Cuti-Cuti di Sabah
Jelajah 2012, Siri 2 - Ranau, Sabah
Jelajah 2012, Siri 3 - Pulau Manukan, Sabah

2 ulasan:

  1. Pulau sapi kalau bm namanya pulau lembu, pulau manukan pulau ayam????

    BalasPadam
  2. Jadual perjalanan
    Setiap hari dibuka (Daily Service) : 8.30am to 5.00pm
    Counter Operation : 8.00am to 6.00pm

    Boat Fare Return: RM23 (Adult) : RM18 (Children below 11 years old)
    Terminal Fee (Return): RM7.20 (Adult) : RM3.60 (Children below 11 years old)
    Conservation Fee:(To be paid upon arrival at respective island)
    Malaysian : RM3 Non-Malaysian : RM10

    Jadi kalau seorang nak pergi balik
    = RM23 + RM7.20 + RM3(pulau)
    = RM33

    emmm... kaunter lain tak tahu la, mungkin lebih murah mcm cikgu tulis kat atas tu

    BalasPadam

Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt