Khamis, 6 Mac 2014

Awas Strok Haba - Cuaca Sekarang terlalu Panas


Macam-macam. Cuaca terlalu panas sehinggakan amaran telah diberikan dan berhati-hati kalau terdapat tanda-tanda strok haba pada Anda iaitu suhu panas melebihi 40.5 darjah Celsius

Punca - Kurang Minum Air
Tanda Awal
- Sakit kepala berdenyut - Mual - Kurang berpeluh - walaupun panas - Denyutan nadi pantas
Tanda lain
- Otot lemah - kejang otot - Muntah - Kulit kering - Sawan - Pitam


Langkah Mengatasi Versi Chegu

Langkah 1 - Pastikan minum air 8 gelas sehari (Kan Missy sek rendah dah bagitahu - Amalkanlah)

Langkah 2 - Mandi jika perlu - Mulakan mandi dengan menjirus kaki terlebih dahulu sehingga paras pinggang, biarkan air kering - Jirus air ke badan pula, biar air agak kering - Barulah dijirus kepala.. Ini baik untuk membuang panas dalam badan
(Lojiknya kat sini saluran pernafasan kita kat kepala - sejukkan bahagian jauh dari kepala dahulu)

Langkah 3 - Duduk dalam rumah dan kurangkan aktiviti luar, Kalau ada aircond hidupkan, tapi kalau kedekut / tak mampu kipas lipat guna suratkhabar pun boleh

Langkah 4 - Jika masih tak tercapai hajat nak sejukkan badan, Sila Rujuk Semula Langkah 1

13 ulasan:

  1. Strok hama bi mmg merisaukan, terutama bila kerap terlibat dlm kerja2 diluar sewaktu tengah panas.. T kasih atas peringatan & langkah pencegahan yg dikongsikan chegu.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-Sama. Chegu bimbang anak murid tiba-tiba pengsan. Payah nak menjawab kalau jadi

      Padam
  2. Langkah 2 tu mmg betul..tu gak,kaedah utk hlgkan skt kepala ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuhan cipta air untuk dijadikan penyejuk tubuh manusia ^_^

      Padam
  3. Good tips from chegu! I always drink a lot of water, during drought season, drink even more.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, Ive also enccourage my students to drinks, even during my lessons

      Padam
  4. 8 gelas sehari selalu saya x dpt buat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul.. inilah masalah kita sejak awalnya. Klu dpt minum 8 gelas, pastinya tidak berlaku strok haba

      Padam
  5. Setakat ini yang biasa kita bolih lakukan seperti no.1...tambah lagi amalan yang no.2...usahakan yang no.3 itu jika tak perlu jangan keluar....berkipas lah...

    Salam ziarah dari bunda..

    BalasPadam
  6. tq for info..saya dah kena..sian juga isteri sy membantu

    BalasPadam
  7. ectreme betul cuaca sekarang.. kena berjaga2..

    BalasPadam
  8. salam chegu =)

    btul la..kene mnum bnyk air..
    cuaca terasa panas+bahang huuu

    BalasPadam
  9. betul tu cikgu..bhaya skrg dgn cuaca panal..mcm2 kmungkinan bleh blaku..byakkan minum air kosong :P

    BalasPadam

Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt