Jumaat, 14 Mac 2014

Solat Istisqa - Solat Mohon Hujan

Sudah 3 bulan genap Kluang tak hujan. Terbaru dah sebulan catuan air kat daerah ini telah ditingkatkan kepada tiga hari... Terasa bahang yang amat sangat, ditambah air pun tiada..

Panorama - solat beramai-ramai di padang sekolah

Inisiatif dari setiap sekolah di sekitar kluang sekarang tengah berusaha untuk membuat Solat Istisqa (solat mohon hujan. Sekolah Chegu juga tak terkecuali melakukan solat ini... Emm, baru pertama kali Chegu buat solat ni jadi tak berapa tahu sangat. Semua solat di padang sekolah, dengan membawa sejadah dan tikar dari rumah, ambil wudu pun kat rumah sebab air dicatu.

Penerangan Solat oleh Ust Anuar
Em.. solatnya macam solat hari raya, solat dua rakaat, dengan 7 takbir pada rakaat pertama dan 5 takbir di rakaat kedua. Selepas tu ada khutbah setelah solat. Tu yg diletak rostrum kat sebelah imam..



Ceh, gambar tak berkaitan pun ada, bukan apa, nak tunjuk padang kekuningan, rumputnya mati. Moga diperkenan Allah S.W.T. diturunkan hujan.... amin

13 ulasan:

  1. uiks..mula2 tengok tak perasan itu padang sekolah...semoga apa yang dihajati akan tercapai...Salam Jumaat...

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  2. Aamiin.. chegu Zam... Mudah2an turunlah hujan Ya Allah.. aamiin..

    BalasPadam
  3. smoga Allah menurunkan hujan...mcm2 ujian skang ni..Allahuakbar !!

    BalasPadam
  4. amin. semoga hujan turun. hehe.
    cikgu , syuk penat cari tempat komen ni. jumpe akhirnya. kecik sangat. hehe

    BalasPadam
  5. alhamdulillah. penang dah ,ula turun hujan..

    BalasPadam
  6. amin ya Allah moga usaha nie berhasil turun hujan.. shah alam baru hujan hari nie

    BalasPadam
  7. Finally it rained heavily in Penang this afternoon.

    BalasPadam
  8. alhamdulilah cikgu tempat saya dah hujan...amin..

    BalasPadam
  9. kat tempat saya dah 2 hari hujan..alhamdulillah, rumput kat padang sekolah dah tumbuh balik.

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah... akhirnya hujan seminggu ini

    BalasPadam
  11. teruknya pdg tu ya..Alhamdulillah hujan trun sejak kebelakangan ni..

    BalasPadam

Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt