Sabtu, 27 Ogos 2011

Nota Matematik Tingkatan 2 | Bab 4 : Persamaan Linear I (Linear Equations)


Term | one unknown -satu pembolehubah | equal - persamaan linear | menyeimbangkan persamaan

===| Download Link Nota Bergambar di atas |===
http://downloads.ziddu.com/download/23918013/Tingkatan2-Bab04.jpg.html

=== Download latihan ===
Mathematics_Linear Equations_II_Objective
Mathematics_Linear Equations_Subjective.docx

12 ulasan:

  1. saya adalah pelajar DPLI yg akan mengajar matematik sekolah menengah nanti.. boleh tak saya dapat info atau tips yang berguna dari cikgu Zam mengenai selok belok perjalanan pengajaran matematik yang berlaku di sekolah yang terkini
    -Onie-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang terbaru pelajar tingkatan 2 dan 1 tahun depan melaksanakan PBS (sistem baru pendidikan). Hampir tiap2 hari akan ada pentaksiran di kelas sehinggakan pelajar akan bosan

      Ada beberapa nasihat chegu
      1. Jangan nenyangka anda akan mengajar math di sekolah nanti kerana sekarang guru2 opsyen math di semenanjung terlalu ramai. Terima sahaja apa yang patut.
      2. Matematik sesuatu yang mudah. Teknik mengajarnya perlulah ringkas. Permudahkan nota pelajar agar tidak terlalu lama menulis nota.
      3. Jika lama mengajar, anda akan mendapati kesilapan pelajar yang pertengahan (pandai tetapi cuai)
      4. Ikhlas - jadikan mengajar sebagai suatu hobi bukan tugas yang membebankan.

      Padam
  2. salam.sya pelajar dpli opsyen perdagangan dan sedang mengikuti praktikal.sya ditugaskan tuk mengajar math f2.boleh ckg tunjukkan cara menulis rph untuk subjek matematik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau praktikal, gunalah sukatan pelajaran. Lebih mudah ada dah rpt math Dalam bahasa melayu [link] chegu sediakan. Semua subjek sama ja rptnya.

      Padam
  3. Assalamualaikum .. cikgu , sya form 2 .. Saya memang ade masalah math dalam bab 4 .. Dah la cikgu tu jenis yg "panas baran" , semua murid jadi takut nak tanye .. and cikgu tu kalau mengajar x jelaskan dengan "jelas" supaya murid dapat paham .. pastu kalo tanye soalan,kalo kite jawab salah kena marah .. bukan ke sepatutnye cikgu tu tolong perbetulkan yg salah .. dah la bab 4 nie susah nak faham .. (saye nie lambat pick up sikit)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni anak murid yang mana satu nih...

      1 je pekara yang paling penting dalam math ni, semua yang diajar perlu dihafal dengan cepat.

      Kalau nombor negatif -2 + 4 = -6 , cikgu math mana yg tak marah. Nombor tu gunakan jari pun boleh sebab kalau dah tingkatan 2 tak boleh dah alasan lambat pickup. Belajar tingkatan 1 tu. Belum lagi kalau -22 + 44 pula, nak guna jari kaki juga ke?. Jadi anda nak cikgu betulkan setiap satu soalan kah macam -2 + 1 = -1, -2 + 2 = 0, -2 + 3 = 1. sampai beratus-ratus kali kerana nombor tiada penghujung. Tunggu sampai 10 tahun pun takkan cukup. Belum lagi ungkapan algebra, kenali linear / tidak

      Itu sebab cikgu cakap garis nombor tu dibayangkan di kepala semasa menjawab
      <- ! + kekanan --> -2 + 4 =
      --|--|--|--|--|--|--|--|--
      -3 -2 -1 0 1 2 3 4
      mula di -2 macam main "dam ular", tambah mesti ke kanan, tolak mesti ke kiri (lawan +), jawab -6 , langsung tak menepati kewarasan.

      Sampai bila mahu lambat pick up.

      Akhir sekali, persamaan linear, ianya perlu keseimbangan kanan dan kiri (lihat nota diatas)
      Untuk menyelesaikannya
      1) Perlu kenal dulu ungkapan algebra dan nombor
      cth: -2a -10x 1, 2, 100
      2) Seimbangkan ungkapan -2a + 2a , -10x + 10x (lihat nota atas supaya jadi sifar) dikiri buat dikanan pun buat. Tujuannya HURUF SETEMPAT, NOMBOR SETEMPAT
      3) Barulah selesaikan darab dan bahagi jika ada.

      jawapan akhir ,(kiri huruf) x = (nombor kanan)
      Cakap bahasa melayu nilai x adalah nombor ?...

      Jangan menggunakan pelbagai alasan semata-mata anda tak faham, kerana seribu alasan boleh dibuat. Hendak sesuatu mesti ada kepayahan.

      Padam
  4. cikgu zam saya masih tak paham bab 4 ini macam mana saya nak mengatasinya bila saya tanya cikgu saya balik cikgu saya ajar balik tapi saya masih tak paham.jadi cikgu zam boleh bantu saya tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba Lihat video ini mungkin ianya membantu

      Linear tambah dan tolak
      http://www.youtube.com/watch?v=EXfQHE3ynik

      Linear darab dan bahagi
      http://www.youtube.com/watch?v=FYtxqzxszKU

      Padam
    2. Menyelesaikan Persamaan Linear dari cikgu romzi

      klik ini http://www.youtube.com/watch?v=eTg3kG9zT_8

      em kalau takbleh lihat, klik [x] warna merah ok

      Padam
  5. PELAJAR
    bagi saya, pelajar yg perlu perbanyakan latihan tetapi perlulah di-assist oleh cikgu/kawan yg pandai/abg/akak/mak/ayah/guru tuisyen/dll.. kalo xfaham jgnlah belajar sorang..

    GURU
    utk mjadi guru kesabaran yg tinggi amat dperlukan utk mlayan kerenah2 pelajar. Bukan mudah nak memahamkan pelajar, guru perlu kreatif n mbuat byk jalan/plan utk bg student faham

    TAJUK NIE
    cadangan saya utk student yg lemah bende nie, cube awak buat konsep pindahkan2.. konsepnye mudah:
    bayangkan ini
    [ ] = [ ]
    + pindah seberang jadi -
    - pindah seberang jadi +
    x pindah seberang jadi / (bahagi)
    / pindah seberang jadi x

    contoh
    (utk pelajar paham, yg bracket [ ] tulah yg baru sy pindah kan)
    2x + 3 = 9
    2x [+3] = 9
    2x = 9 [-3]
    2x = 6
    [2 kali] x = 6
    x = 6 [bahagi 2]
    x = 3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus komen ni. Video ni chegu tambah. mungkin dalam bahasa indonesia, cuba fahami

      Penyelesaian persamaan linear satu pembolehubah

      http://www.youtube.com/watch?v=GrbVtJhWn9I

      Padam

Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua

ShareIt

Lagi... Mengingat Pengetahuan sedia ada

.. Info Santai - Tips Berguna ..