Isnin, 16 Julai 2012

Menjawab Soalan Matematik Anda 2

Soalan Persamaan - Formula

Soalan di atas adalah untuk menentukan x dalam sebutan y.

Fokus utama adalah untuk meninggalkan x di kiri dan yang lainnya di kanan persamaan.
Kebanyakan pelajar tidak memahami sifat nombor. Integer terdiri daripada nombor negatif dan nombor positif. Rajah 1 -> cuba perhatikan = 6, ianya seolah olah dipetik dari garis nombor positif cuma tanda + tidak ditulis.

Bayangkan rajah 2 nombor -1, 0, 1/2, dan 1 macam buah rambutan di atas pokok. Jika 'per 2' dipetik, apa akan jadi kepada pecahan, tentu tidak baik/ rosak buah rambutan tu.

Jadi berbalik kepada ungkapan rajah 1, jangan diganggu pecahan tersebut. Hanya perlu pindahkan -2y melepasi persamaan.

yang tinggal
2x - 6 = 6 + 2y
   3             1

kenapa chegu buat pecahan per 1 di kanan persamaan. Kerana mudah mengenalpasti persamaan tadi hanya boleh diselesaikan dengan kaedah darab silang.

-- rujuk nota persamaan linear ini -- nota-matematik-tingkatan-2-bab-4-persamaan-linear

2x - 6 = 3(6 + 2y)

Barulah boleh dipindah -6 dan akhir sekali pisahkan 2 dengan x dengan kaedah darab silang.

2x      = 18 + 6y + 6
2x      = 24 + 6y
x        = 24 + 6y
                  2
x        = 12 + 3y
(x dalam sebutan y)

Harap yang bertanya paham, ini sahaja yang chegu termampu terangkan. Cuba bincang dengan lebih lanjut dari guru anda.

3 ulasan:

  1. cikgu trima kasih!!.... :) alhamdulillah

    BalasPadam
  2. x+1/2=x bagaimana caranya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seoalan ni macam mustahil je jawabnye. Cuba tengok kaedah cuba jaya

      Chegu gunakan ayat panjang huraikan ye

      'x' tambah SETENGAH = 'x'

      budak darjah satu pun tercengang kenapa "benda" tambah setengah dapat "benda yang sama"???? soalan apebenda ni

      Padam

Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt