Soalan Persamaan - Formula
Soalan di atas adalah untuk menentukan x dalam sebutan y.
Fokus utama adalah untuk meninggalkan x di kiri dan yang lainnya di kanan persamaan.
Kebanyakan pelajar tidak memahami sifat nombor. Integer terdiri daripada nombor negatif dan nombor positif. Rajah 1 -> cuba perhatikan = 6, ianya seolah olah dipetik dari garis nombor positif cuma tanda + tidak ditulis.
Bayangkan rajah 2 nombor -1, 0, 1/2, dan 1 macam buah rambutan di atas pokok. Jika 'per 2' dipetik, apa akan jadi kepada pecahan, tentu tidak baik/ rosak buah rambutan tu.
Jadi berbalik kepada ungkapan rajah 1, jangan diganggu pecahan tersebut. Hanya perlu pindahkan -2y melepasi persamaan.
yang tinggal
2x - 6 = 6 + 2y
3 1
kenapa chegu buat pecahan per 1 di kanan persamaan. Kerana mudah mengenalpasti persamaan tadi hanya boleh diselesaikan dengan kaedah darab silang.
-- rujuk nota persamaan linear ini -- nota-matematik-tingkatan-2-bab-4-persamaan-linear
2x - 6 = 3(6 + 2y)
Barulah boleh dipindah -6 dan akhir sekali pisahkan 2 dengan x dengan kaedah darab silang.
2x = 18 + 6y + 6
2x = 24 + 6y
x = 24 + 6y
2
x = 12 + 3y
(x dalam sebutan y)
Harap yang bertanya paham, ini sahaja yang chegu termampu terangkan. Cuba bincang dengan lebih lanjut dari guru anda.
cikgu trima kasih!!.... :) alhamdulillah
BalasPadamx+1/2=x bagaimana caranya?
BalasPadamSeoalan ni macam mustahil je jawabnye. Cuba tengok kaedah cuba jaya
PadamChegu gunakan ayat panjang huraikan ye
'x' tambah SETENGAH = 'x'
budak darjah satu pun tercengang kenapa "benda" tambah setengah dapat "benda yang sama"???? soalan apebenda ni