Isnin, 7 Julai 2014

Perkongsian Ilmu - Kurma


Sekadar perkongsian ilmu. Ramadhan ni ada perkara-perkara yang dilakukan akan mendapat pahala sunat. Salah satunya adalah dengan berbuka dengan kurma kerana ianya Amalan Rasulullah S.A.W. Cikguzam amalkan setiap tahun dan semasa bersahur juga kerana ianya amat memberikan tenaga. Nak mengajar esok hari pun takde masalah, malah lebih dari sebelumnya.

Disini ada beberapa ilmu khasiat kurma, mungkin ramai dah tahu kot...

1. Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?

2. Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?

3. Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?

4. Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sehat daripada kaviar?

5. Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?

6. Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?

7. Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?

8. Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?

9. Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?

10. Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?

11. Tahukah anda bahawa ada sesetgh fakta yg dinyatakan di atas, chegu pun baru tahu...


Tengok kat akaun facebook rakan-rakan dari kelantan, mereka sibuk bergambar dengan pohon kurma yang pertama kali berbuah di Malaysia, mungkin cuaca sekarang menjangkau suhu sehingga 36 darjah Celcius, menghampiri iklim asalnya.

12 ulasan:

  1. sama la saya cikgu..
    setengah fakta kat ats x pnah dgr..
    tapi amat menarik :)

    BalasPadam
  2. terima kasih cikgu share info

    BalasPadam
  3. Bagus perkongsian ni Chegu Zam.. mmg sepatutnya setiap dari kita tahu ttg kebaikannya. T kasih.. :)

    BalasPadam
  4. Pada ana senang sahaja chegu,segala yang diajar oleh Baginda Rasul saw pastinya ada kelebihan dan kebaikannya buat kita umat sekalian..klik2 nuff chegu..:)

    BalasPadam
  5. THANKS FOR THE INFO :)

    EHBLOGER.BLOGSPOT.COM

    BalasPadam
  6. makanan sunnah tu terbaik ...

    BalasPadam
  7. Bannyak fakta mengenai kurma. begitu jugak hadis mengenai kurma. Tapi sayang nya orang kita hanya amal dikala bulan Ramadhan

    BalasPadam
  8. terima kasih kerana sudi berkongsi che gu..menabung smart investment disini...

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  9. nice info cikgu ^_^ kurma memang bagus untuk kita...

    BalasPadam
  10. Bulan puasa nie, hari2 teman makan kurma. Kurma beri lebih tenaga untuk kita menempuh hari-hari berpuasa tu...

    BalasPadam
  11. sunnah Nabi Muhammad Sollu 'ala Nabiyy

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah perkongsian cikgu beri ilmu baru untuk zumal ^_^

    BalasPadam

Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt