Khamis, 20 Jun 2013

Jerebu teruk dahhh..

Minggu ini, sek SMKDBD tengah buat sukan tahunan. Kebetulan, jerebu melanda. Minggu depan acara penutup pula. Macamana lah nanti ye...

Muar dah teruk. terkini 23 jun IPU 701, dah ishtihar darurat

Berikut adalah indeks udara, sumber Utusan Malaysia

Bacaan IPU antara 
0-50 menggambarkan kualiti udara yang baik,
51-100 (sederhana), 
101-200 (tidak sihat), 
201-300 (sangat tidak bersih)
300 ke atas (berbahaya).

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130617/dn_10/Enam-kawasan-catat-IPU-tidak-sihat#ixzz2WiM8D6ZR
© Utusan Melayu (M) Bhd 



Apapun kena buat juga. Takde lagi amaran supaya berkurung kat rumah. Hari ini ngaja pun macam perit tekak. Bagus juga kalau tak keluar suara. Senang sikit.

Kesian juga la kat anak2 murid tu. Terpaksa diaoarang bertarung kat tengah padang dalam keadaan berasap semacam. Ada seloroh dari guru-guru, katanya ada orang mesen rumput kat tengah padang tu, NAMPAK tak?


Johor, terutama muar dah mencapai indeks 400 melebihi paras bahaya. Segamat langsung tak cakap apa2. Macamana ni.

 Terkini jam 7.00 pagi, 23 Jun 2013, ipu dah Muar 746, KotaTinggi 137, Pasir Gudang 127, Port Dickson 166. Dah diishtiar darurat...

Dinasihatkan orang ramai mengambil langkab berjaga2. 


  • Golongan berisiko tinggi (kanak-kanak, orang tua dan yang berpenyakit) dinasihatkan supaya menghadkan aktiviti di luar rumah.
  • Orang ramai dinasihatkan mengurangkan aktiviti-aktiviti sukan dan aktiviti-aktiviti yang lasak di luar rumah.
  • Penutup hidung (nasal mask) hendaklah digunakan oleh semua penunggang motosikal, mereka yang bekerja di luar bangunan atau di tempat-tempat yang berhabuk dan juga mereka yang dalam kumpulan berisiko tinggi.
  • Perokok dinasihatkan supaya berhenti merokok jika tidak ia akan memudaratkan lagi kesihatan.
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa membasuh muka dan bahagian kulit yang terdedah kepada jerebu dengan air bersih.
  • Mereka yang menggunakan kenderaan yang berhawa dingin hendaklah menghidupkan alat penghawa dingin (mod : kitaran dalam) dan menutup semua tingkap.
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa meminum air yang banyak.
Ada yang mencari link untuk indek udara terkini - klik link ini -

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt