Jumaat, 19 Julai 2013

Udang Galah, Renchong Muar

Lama dah tak turun mengail. Set joran chegu pun dah berkarat. Genap setahun kot dah tak guna. Nasib set-set mata kail masih tersimpan baik dalam bekasnya. Sempat letak bahan menyerap lembapan masa di kooperasi smk pinggan-pingan sabah dulu. Trip mancing ni pun tergesa-gesa sebab dah dapat pindah. Lepas macam-macam benda berlaku dalam masa serentak, tak sangka dapat lagi pindah. Ni rekod kedua sekolah chegu ngaja masa 6 bulan je.







Trip mencari sepit biru ni kat Rencong Muar Johor. Rakan guru 'udang telur' dah macam nelayan gamaknye. Dia ada rumah kelong di sungai Muar ni. Dia tak le minat sangat memancing, membelat lagi untung, saja memenuhi hasrat chegu mancing.

Trip satu hari suntuk seawal pagi dah mula. Chegu tidur di rmh rakit dulu. Malamnye tu tak dapat seko pun. Tapi pagi memang mengancam sikit, kebetulan air mula surut. Ada la beberapa ekor udang chegu dapat, kalah juga la dgn kwn chegu yg bwk bot tu. Joran pun chegu pinjam, mana nak berhasil sangat.


Sepit Biru Orang Lama naikkan


Rezki lepas rehat sekejap


sampai petang ngail

Hasil, adalah dekat 2 kg lebih
Ada dua jenis udang rupanya kat sini, satu jenis botol, sepitnya besar badannya pendek (gambar atas sekali), satu lagi macam gambar kat bawah ni, panjang sepit tak besar sangat. Pancing hari sabtu, ahad terus balik ke kluang suruh mak masak lemak cili api, sedap oooo. Cuma agak liat sikit yang besar2 tu. Belum nampak lagi cerita orang ada udang yang dah mencecah 1/2 kilo besarnya. Tu pun pancing di Jambatan Muar, dekat muara. Dari tempat chegu mancing ni agak2 dekat 2 jam naik perahu. Hajat nak mancing lagi cuma taktahu la bila pula.



Rupa-rupanya udang galah kat muar ni liat sikit nak lekat kat pancing. Asik terlurut je umpan. Nasiblah ikut pakar, ada lah beberapa teknik dia ajarkan, ingatkan macam mudah memancing, kat muar ni, udangnya sangat pandai dan cepat. Tak sama masa chegu m
ancing kat weston, beaufort, dan paitan, beluran di Sabah dulu.

Sikit je chegu nak bagi tip, rupanya kawasan memancing dekat muara, dan di sungai jauh dari muara ada beza. Kena menjangkakan keadaan dasar sungai juga. Kalau kawasan airnya payau, mungkin sebab arus pasang surut kurang lumpur, maka perambut pendek sangat efisyen. Ia bagi mengelakkan udang tidak dapat dikesan melarikan dan makan umpan begitu sahaja dan terlepas. Tapi kalau di kawasan yang airnya tawar, mungkin lumpurnya tebal, maka perambut panjang perlu supaya umpan tidak tenggelam dalam lumpur, udang tak nampak, batu pula mesti ringan sangat, ikutlah kesesuaian. Chegu masih tak mahir, jadi harap membantu serba sedikit. Kemahirannya sangat susah disebut, kena rasakan sendiri juga.

Maka, inilah terakhir kali chegu di Segamat, SMK Dato Bentara Dalam chegu tinggalkan dengan begitu sahaja. Takde ucapan selamat tinggal pun. Chegu pun dah terasa hati dengan layanan Pentadbirnya. Guru-gurunya nak buat majlis perpisahan, tapi chegu dah tak mahu dah jumpa, lagilah pulak membuat ucapan.

Sekarang chegu dah mengajar di SMK Tinggi Kluang. Akhirnya balik ke kampung halaman sendiri. Ada juga guru kat sini yang minat memancing. Mana tahu ada lagi trip mancing lain pula. Katanya nak ke endau Mersing. Tungguu je la.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakanlah komen, tetapi hendaklah menjaga etika. Ilmu untuk manfaat semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.. ..

ShareIt