Ahad, 29 Jun 2014

Ramadhan - Kesalahan masa Ramadhan

10 kesalahan paling hit ketika Ramadhan

Alhamdulillah ... ramadhan al-mubarak telah menjelma kembali. Syukur kerana dapat sekali lagi merasa keberkatan nikmat yang Allah S.W.T. janjikan di bulan ini. Tapi jangan kita ghairah sangat menyambut. Cukuplah dengan besederhana agar pembaziran dan nafsu tidak menang. .. itulah yang sepatutnya ditundukkan di bulan puasa ni kan .. ye ke tak?


1. Tidak sahur.
puasa org yahudi dan org Islam sama saja, kecuali puasa org Islam ada sahur. Sahur la walau dengan segelas air kosong.

2. Sahur terlalu awal
- Makan berat lewat malam dan tidur lalu bangkit selepas azan Subuh. Itu bukan sahur, itu supper.

3. Terlebih tidur
- lebih tidur merugikan masa dan menyebabkan badan dan otak lemah. Tidur boleh diniatkan sebagai ibadah, tapi kalau over sangat dianggap bedebah.

4. Berbuka secara buffet sampai buncit.
- ada juga yang sambung makan selepas solat Maghrib sehingga lewat malam. Tarawih pun tuang!

5. Membazar hingga membazir.
-lapar mata. Setiap jenis makanan nak diborong. Tak habis, makanan dibuang.

6. Sambut Hari Raya mengalahkan Ramadhan.
-bulan Ramadhan yang dimuliakan Allah, bukan Syawal. Syaitan dibelenggu pada Ramadan dan dibebaskan pada 1 Syawal.

7. Solat tarawih tapi tak qiamullail pada laylatul qadr
- Nabi kadang2 meninggalkan tarawih. Tapi Nabi akan struggle pada 10 malam terakhir untuk cari laylatul qadr. Pahala bonus 1000 bulan tu. Wow!

8. Puasa tapi tak solat.
- pahala puasa pending, sebab tak solat. Ayoyo!

9. Sibuk beribadah, lupa cari ilmu.
- bulan Ramadan bulan Ilmu. Semua ibadah takde guna tanpa ilmu. Ada juga yang larang tazkirah ketika Ramadhan.

10. Gagal upgrade iman selepas lalui Ramadhan.
- ibarat dah harungi sungai yang jernih dan segar, tapi kotoran di badan sengaja tak dibersihkan.

Ramadhan Kareem!
Selamat berpuasa.
Let us make this Ramadhan is the best Ramadan ever! ✔

Sabtu, 28 Jun 2014

Menyambut Kedatangan Bulan Ramadhan


Ya Allah..
Jika hari ini ada diantara kami..
Yang sedang sakit,
Mohon angkatlah penyakitnya ya Allah...
Berikanlah kesembuhan untuknya..
Karena hanya Engkau lah yang Maha Menyembuhkan..

Ya Allah..
Jika hari ini ada diantara kami,
Yang kesulitan rizki
Mohon mudahkanlah dan bukalah jalan rizki nya ya Allah..
Karena hanya Engkau Sang Maha Pemberi Rezeki..

Ya Allah..
Jika hari ini ada diantara kami
Yang hatinya sedang susah dan bersedih, menerima dan menghadapi ujian-Mu...
Mohon Kuatkanlah ia utk bisa bertahan dan bersabar..
Dan hiburlah ia dengan penuh karunia-Mu..
Karena janji-Mu yang tak pernah Kau ingkari..
Setelah kesusahan ada kemudahan..

Ya Allah..
Jika hari ini ada diantara kami
yang sedang ada benih-benih sakit hati di hatinya..
Sombong,iri hati, dengki dan dusta..
Mohon bersihkan dan sucikanlah ya Allah..

Ya Allah..
Mohon ampunilah segala dosa dan khilaf kami..
Pun jika sampai hari ini ada diantara kami, yg merasa tersakiti dan terdzalimi karena kesalahan kami yang disengaja atau pun yang tidak disengaja..
Bukakanlah pintu hatinya..
Agar memaafkan kami...

Mohon Maaf Zahir dan Bathin pada semua
Selamat menunaikan ibadah . Ramadhan..
Semoga Ramadhan kali ini bisa menjadi Ramadhan kita yang terbaik..

Aamiiin allahummaa aamiiin..

Selasa, 24 Jun 2014

Siapa Kenal Ini Buah Apa?

Dahulu pokoknya Chegu ingatkan macam pokok senduduk. Apa pokok senduduk tu, macam pokok dalam belukar, kalau anda berladang getah, pokok senduduk ni gemar tumbuh bersama lalang di tengah-tengah antara baris pohon getah tu membentuk belukar. Dulu, pokok tu akan ditebas agar pokok pisang tak tenggelam dek belukar tu.

Tiba-tiba ada pula ternampak buah ni. Buah apa ye? Rupanya ia spesis bukan senduduk kerana senduduk tidak berbuah. Dulu Chegu pun tak tahu buah apa ni... selalunya ianya akan Chegu biar sebab rezki buat burung-burung yang gemar makan buah ini yang dah masak. Biasanya ianya masak kaler kehitaman. Memang agak buruk rupanya...sangat tak disangka


Rupa-rupanya, ada nama buah ni, Buah Nona ... OOOooo... memang tak tahu.. baru-baru ni je tahu. Rasanya macam buah durian belanda. Buahnya di dalam macam buah cempedak, tapisaiznya tak besar hanya sebesar penumbuk, berulas-ulas, manis.. Ciri-cirinya macam buah yang digambarkan Rasulullah S.A.W. berada dalam syurga iaitu banyak biji...

Nasib baik pokok ni cikgu zam tak pernah tebang sebab teringatkan buahnya itu burung-burung pipit dan murai makan. Kikiki ... kalini dah tahu maka sori la beb... Chegu join sekaki .. tak sempat masak ... warna hijau dah nak tanda macam nak masak pun disebat, ianya masih manis dimakan. Terima kasih buat blogger kalismar yang buat post berkenaan buah ni.

Info buah nona :

1) Terdapat pelbagai jenis buah nona ini, ada yang mempunyai kulit hijau, hijau kuning dan merah hati.

2) Khasiat yang terkandung dalam buah ini mampu menghasilkan membanyakkan sel darah merah, mengawal tekanan darah, merawat sembelit dan cirit birit.

3) Buah ini juga kaya dengan magnesium yang dapat mengurangkan penyakit reumatisme dan arthritis.

4) Mineral potassium yang terdapat dalam buah nona dapat membantu mengurangkan kelemahan otot.

5) Ada mengatakan khasiat buah Nona hampir sama dengan buah Durian belanda. Entahlah tapi yang saya tahu daun kedua-dua buah ini boleh memberi banyak manfaat.

sumber : http://kasihilmar.com/tag/buah-nona/

Rabu, 18 Jun 2014

Semak Keputusan UPU keIPTA dan RAYUAN

Semakan keputusan Ke IPTA Sesi 2014/ 2015 (Kategori Lepasan SPM) sudah boleh disemak melalui laman dan link berikut. Tahniah Chegu ucapkan kepadayangberjaya. Juga dibuka rayuan untuk kemasukan. Anda juga boleh menggunakan sistem khidmad pesanan ringkas untuk mencuba kembali memohon.

Status : Dibuka 

Calon lulusan SPM 2013 yang telah memohon ke IPTA, Untuk membuat semakan, calon boleh layari portal rasmi http://upu.moe.gov.my/

atau

Sila semak guna saluran dibawah: SEMAKAN KEPUTUSAN PERMOHONAN KEMASUKAN KE IPTA BAGI PROGRAM PENGAJIAN LEPASAN SPM/SETARAF SESI AKADEMIK 2014/2015


SALURAN 1 : https://online.moe.gov.my/upu/hebahan/index.php
SALURAN 2 : https://jpt.utm.my/
SALURAN 3 : http://jpt.uum.edu.my/
SALURAN 4 : https://jpt.unimas.my/hebahanKeputusan/indexspm.jsp

Semakan Keputusan Rayuan Kemasukan ke Politeknik Konvensional/METrO, Kolej Komuniti dan ILKA bagi Lepasan SPM/Setaraf & SKM Sesi Akademik 2014/2015

SALURAN 1 : Politeknik : http://www.politeknik.edu.my/portalbpp/index.asp
SALURAN 2 : IKBN : http://eikbn.gov.my/semakIKBN2014/semak4.php
SALURAN 3 : Kolej Komuniti : http://online.jpkk.edu.my/eborangkk_mod_v2/
SALURAN 4 : JTM/ADTEC/ILKA : http://www.jtm.gov.my/ver25/index.php/ms/semakan-permohonan
SALURAN 5 : NATC : http://202.190.123.54/NATC/V4/result/
SALURAN 6 : CIAST : http://aplikasi.ciast.gov.my/semakanpermohonan/semaktawaranks.php

Semakan Keputusan Rayuan Kemasukan ke IPTA/Politeknik Premier bagi Lepasan SPM/Setaraf Sesi Akademik 2014/2015


Bermula jam 12 tengahari, 12 Jun 2014 sehingga 11.59 malam 11 julai 2014
Boleh menggunakan SMS - mesej - panduannya pada gambar di atas

SALURAN 1 : https://online.moe.gov.my/upu/hebahan/rayuan/
SALURAN 2 : https://jpt.unimas.my/hebahanKeputusan/

Ahad, 15 Jun 2014

Info Terkini Sistem Pendidikan Kita (2014)

INFO TERKINI DLM SISTEM PENDIDIKAN KITA

Tahun 2014 ada penambahbaikan dari  PBS - Pentaksiran Berasaskan Sekolah - yg akan bertukar kpd KSSR Maklumat yang telah diterima seperti berikut :
  1. DSK ( Dokumen Standard Kurikulum ) disatukan dengan DSP ( Dokumen Standard Prestasi ). Maka terhasillah DSKP (Dokumen Standard Kurikulum & Pentaksiran).
  2. Penggunaan BAND ditukarkan kepada TAHAP PENGUASAAN . Lebih detail dan mudah untuk guru merekod pencapaian murid.
  3. Tiada ujian SETARA di peringkat daerah ataupun negeri.
  4. Ujian pertengahan & akhir tahun boleh dilaksanakan di sekolah masing-masing sebagai ujian sumatif utk ukur pncapaian murid.
  5. Ujian-ujian lain di peringkat sekolah seperti ujian bulanan tidak perlu dijalankan. (terpulang pada pihak sekolah ).
  6. Guru tidak perlu fikirkan tentang EVIDENS & DESKRIPTOR kerana DSP telah dimansuhkan. Jadi, Menurut pengasas PBS, Dr. Khodori, sepatutnya Deskriptor datang selepas evidens, bukan evidens datang selepas deskriptor.
  7. Paling mengujakan, guru tidak perlu lagi ONLINE untuk rekod PBS murid, hanya guna sistem OFFLINE dalam bentuk excell dan digunakan sbg rujukan guru shj untuk melaporkan perkembangan murid kepada ibu bapa .
  8. Tak perlu lagi fail showcase utk simpan evidens terbaik murid.
Subjek Baru  KSSR akan diperkenalkan iaitu;
  1. Sejarah ganti Kajian Tempatan
  2. Rekabentuk Teknologi
  3. Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Dua Bab Tambahan bagi Subjek Matematik
  • Penambahan Bagi Bab Koordinat  (Salah Satu Bab Sekolah Menengah)
  • Penambahan Bagi Bab Nisbah Dan Kadaran (Salah Satu bab Sekolah Menengah)
Murid Tahun 4 dan Tingkatan 2  (2014) juga merupakan perintis pertama kpd pengenalan Soalan 'Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)' spt yg telah diwar-warkan sebelum ni. Difahamkan pada tahun 2016, 40% soalan yg akan diuji adalah berkaitan KBAT.

Lihat Info KBAT untuk Matematik
http://cheguzam.blogspot.com/2014/06/kbat-panduan-dan-format-untuk-guru.html

KBAT - Panduan dan Format untuk Guru Matematik

Format Baru Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Info ni sangat PENTING. Ianya akan menjadi tanda aras awal di mana anak kita akan berada 10 tahun akan datang.

Tahukah anda Soalan UPSR dan SPM akan berbentuk Pemikiran Aras Tinggi menjelang tahun 2016? Ianya lebih dikenali sebagai 'Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)' atau 'Higher Order Thinking Skill (HOTs)'. Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) harus diterapkan bermula sekarang.

Bersediahkah anda? Luangkan MASA 5 MINIT untuk anda memahami perubahan yg berlaku dlm dunia pendidikan kita sekarang.

JENIS SOALAN DALAM MATEMATIK 
1) RUTIN (Aras Rendah)
--> Tidak memerlukan murid menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi. (Biasa kita gunakan)

CONTOH 1:
Maria membeli sekotak susu dengan harga RM1.55 dan sebungkus biskut dengan harga RM1.70.
Berapakah jumlah wang yang dibayar oleh Maria?
2) BUKAN RUTIN (Aras Tinggi)
--> Memerlukan tahap pemikiran pada aras tinggi.
--> Penyelesaian mungkin memerlukan lebih daripada 1 cara bagi membuat keputusan dan memilih operasi matematik.
CONTOH 2:
Maria membeli sekotak susu dengan harga RM1.55 dan
sebungkus biskut dengan harga RM1.70.
Dia memberikan RM4.00 kepada jurujual.
Berapakah bilangan syiling yang diterima oleh Maria sekiranya jurujual itu memberikannya beberapa syiling 5 sen, 10 sen dan 20 sen?
Terangkan jawapan anda.


Zaman akan datang sangat-sangat mencabar.
Jumlah "A" bukan lagi perkara yang penting dlm pencapaian akademik. Yang penting bagaimana anak anda mempunyai kemampuan menyelesaikan masalah.

GAYA soalan ditanya untuk pelajar Tahun 1,2,3,4,5,dan 6 akan berubah sama sekali.

Soalan LOTs (Lower Order Thinking Skills)
Soalan HOTs 
(Higher Order Thinking Skills)
Zaman dulu soalannya mungkin seperti ini

Bundarkan 726 kepada ratus yang terdekat?

Anak anda mungkin boleh faham dgn pantas.
Apakah nombor yang boleh  dibundarkan kepada 700?

Cuba anda fikir dan berikan jawapan dengan pantas.
Banyak jawapan bukan? Timbul rasa ragu?
Dan perlu berhenti untuk berfikir sekejap, bukan?
Ini masih lagi dikira soalan tahap rendah.

Mungkin sebagai ibubapa, yang mungkin terbaca artikel ini, Apa tindakan kita untuk membantu anak-anak?
Soalan berbentuk KBAT akan mula diajar pada sesi TAHUN 2014 ini.

PERSOALANNYA SEJAUH MANAKAH semua ibu bapa dudah TAHU tentang PENAMBAHAN ini?

Berikut disenaraikan 5 CIRI 'KBAT' @' HOTs'
@cheguzam
SKOP YANG LUAS
❒ Pengetahuan Asas sebagai keperluan
FAKTA
❒ Tidak Spesifik & merentasi matapelajaran
BERMAKNA
❒ Boleh ditafsir dan Mencabar
STIMULUS
❒ Situasi baru
❒ Bukan lazim bagi murid
❒ Memberi maklumat secukupnya kepada pelajar
RESPON MURID
❒ Kepelbagaian
❒ Boleh melibatkan lebih daripada 1 jawapan

MASIH TAK BEBERAPA FAHAM? Lihat contoh-contoh yg disediakan

CONTOH 1 : (Soalan Biasa ~ LOTs)
Berapakan nilai bagi 695 dibundarkan kepada ratus yang terhampir?

Komen ;
📈Jawapan Bagi soalan ini adalah 700
📈Ada 1 jawapan sahaja
📈Soalan juga secara terus tanpa perlu banyak berfikir

CONTOH 2 : (Soalan ARAS TINGGI ~ HOTs)
Apakah nombor yang apabila dibundarkan kepada ratus yang hampir adalah 700 ?

Komen ;
📈Jawapan mungkin adalah : 699,672, 681 , 633 dan banyak lagi
📈Yang penting pelajar tahu konsep asas "ratus terhampir"
📈Jawapan boleh jadi lebih daripada 1
📈Membantu pelajar lebih berfikir dlm situasi sebenar - setiap masalah dlm kehidupan sebenarnya ada byk 📈cara penyelesaian.

Moga anak2 generasi pewaris kita kelak menjadi insan di dunia & akhirat.

Jumaat, 6 Jun 2014

Nota Matematik - Apps Android

Lama dah mencuba, barulah rasmi Chegu dapat membuat Aplikasi Android untuk Nota-Nota Matematik Chegu ni. Buat masa sekarang hanya Nota Matematik tingkatan menengah rendah sahaja. Kena tunggu cuti sekolah yg lain untuk nota yg lain pula.

Untuk penghargaan buat chegu, cukuplah sekadar anda buka blog chegu ni sekali-sekala.

Koleksi Nota Matematik dalam Aplikasi Android
Nota Matematik Penilaian Tingkatan PT3 (dahulunya PMR)


Nama : Math pt3
Nota : Tingkatan 1, Tingkatan 2 dan Tingkatan 3 (mengikut bab)

QR kod
Screenshot




Selasa, 3 Jun 2014

Coklat Cadbury yang dulunya Haram kini Halal !!

Dah menjadi perbualan kat mana-mana Cadbury chocolates dah dikatakan Tidak Haram minggu ini. Tiba-tiba pengumuman buat tersedak masa minum air, Jakim sahkan produk coklat tersebut HALAL.


Dua produknya iaitu Cadbury Dairy Milk Hazelnut dan Cadbury Dairy Milk Roast Almond telah diujikaji semula dan disahkan status kehalalannya. Lihat video penerangan Jamil Khir berkenaan coklat keluaran Cadbury


Pautan : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/JAKIMsahduacoklathalal/m/mArticle

Alasannya, mungkin sumber yang sebelumnya telah tercemar, maksudnya semasa menghantar coklat tersebut, ada benda asing (bahan tercemar khinzir) yang masuk ke dalam sampel tersebut.

Em benda-benda begini jadi keliru kita pengguna, terutama umat Islam sebabnya :-

(a) KKM laporkan ada DNA babi (porcine) dalam coklat dan JAKIM kata tiada DNA babi (buat pemeriksaan terus di kilang) dalam masa semua produk dah ditarik balik dan recall semua coklat yg ada di pasaran dan dah berminggu-minggu berlaku baru nak buat test, komfomlah kilang dah buat persiapan awal sebelum jakim dtg buat test.

(b) KKM buat ujian tak menepati standard dan jadi tak betullah (maksudnya badan ini membuat ujian tak sah). Kredibiliti KKM pula akan dipertikai

Maka! jalan selamat, kita tidak makan saja coklat tersebut. Tapi Chegu juga gemarkan makan coklat, nasib baik dalam tahun ni tak teringat langsung nak beli / makan coklat tersebut, mungkin sebab tiada langsung nafsu nak ke pasaraya sebab harga barang sangat mahal sekarang ni ... Kalau jalan-jalan guna troli mesti tercapai coklat/jajan dalam cari barang-barang keperluan. Tapi ... macamana tahun lepas kita dah makan coklat tersebut......................

iklan : Skim dana untuk bantu peniaga muda ataupun peniaga baru BizMula-i


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareIt