Selasa, 27 Mei 2014

Nisbah Kadaran - Soal Jawab Math #05

Nisbah bilangan durian dalam bakul X kepada bilangan durian dalam bakul Y kepada bilangan durian dalam bakul Z ialah 4:3:2.
Hasil tambah bilangan durian dalam bakul X dan dalam bakul Y melebihi bilangan durian dalam bakul Z sebanyak 30 biji.
Carikan jumlah durian dalam ketiga-tiga bakul itu...


Drp "Azizi ZZ_88" <botiq_88@yahoo.com>

Soalan drp sukatan
Tingkatan 2 : Bab 5 : Nisbah dan Kadar dan Kadaran [nota klik sini]

Jawapannya


1. Tulis semula nisbah jadi bentuk

X : Y : Z
4 : 3 : 2

2. Jadikan jadual

3. Kenapa chegu buat (X+Y) – Z
Fahamkan soalan –  Hasil tambah bilangan durian dalam bakul X dan dalam bakul Y melebihi bilangan durian dalam bakul Z sebanyak 30 biji (nilai betul-betul / nilai sebenar)
Ayat lain kalau tak faham juga tambah X dan Y memberikan beza 30 biji daripada  Z

4. Penyelesaian

Jadi nilai dalam bakul X = 24 biji, Y = 18 biji Z = 12 biji

5. Semak semula (X+Y) = (24+18) = 42 biji --> adakah ianya melebihi bakul Z sebanyak 30?

Ingat menyemak semula jawapan adalah pekara asas dalam penyelesaian masalah dalam matematik

Sabtu, 24 Mei 2014

Bawang Dapur Anda Boleh Merawat - Betul Ke?

Musim selsema dan demam... anak-anak akan mudah berjangkit sebab kuman yang merebak mengikut bawaan udara. terjumpa artikel berkenaan petua Khasiat bawang.. murah tapi berkesan..


Bawang —  Maklumat tak Tahu sambil Takjub dengan kuasa tuhan

Seorang doktor mengunjungi sebuah keluarga petani dan mendapati keluarga tersebut berada dalam keadaan sihat sedangkan jiran2 mereka menderita selsema dan sakit bawaan bakteria yang lain seperti demam, cirit birit, kudis dan lain2. Doktor bertanya petani bagaimana keluarga tersebut tetap sihat sedangkan jiran2 mereka menderita sakit. Si isteri petani menjawab mudah aje, letakkan bawang merah yang telah dikupas dalam piring disetiap ruang rumah. Doktor amat tertarik dan meminta untuk melihatnya dibawah mikroskop lalu mendapati virus selsema dan bakteria2 lain dibawang merah tersebut. Bawang merah ini berfungsi menyerap semua virus dan bakteria diruang sekitarnya dan secara tidak langsung dapat mengelakkan keluarga petani dijangkiti penyakit bawaan virus dan bakteria.

Kes kedua ialah disebuah kedai gunting rambut yang banyak dikunjungi pelanggan. Tauke kedai mendapati ramai pekerjanya diserang selsema kerana sesetengah pelanggannya sedang selsema ketika mengunjungi kedainya. Tauke pun meletakkan semangkuk bawang merah yang telah dikupas di beberapa penjuru kedainya dan hasilnya pekerja2 beliau tidak lagi diserang selsema.

Kes ketiga seorang yang terkena pneumonia menemukan artikel yang mengatakan untuk memotong kedua hujung sebiji bawang kemudian dicucuk dengan garpu pada salah satu hujungnya. Letakkan bawang tersebut disebuah bekas kosong dan tempatkan dibilik pesakit. Keesokannya didapati bawang merah menjadi hitam kerana kuman2 seakan tertarik padanya. Bawang merah yang berfungsi sebagai magnet yang menarik kuman2 padanya menjadi hitam dan rosak sebaliknya pesakit semakin bertambah baik.

Bawang merah dan bawang putih mempunyai kekuatan antibakteri dan antiseptik yang amat menguntungkan manusia. Bawang merah boleh menjadi amat bermanafaat jika digunakan dengan cara yang betul, sebaliknya ianya amat beracun jika dibiarkan semalaman setelah dikupas. Ini kerana ianya umpama magnet yang menarik kuman hingga boleh menyebabkan jangkitan kuman pada paru2, sakit perut, keracunan makanan, cirit birit dan sebagainya.

Satu kajian keatas haiwan mendapati anjing tidak boleh memakan bawang merah kerana perut anjing tidak dapat mengolah bawang merah. Harap diingat, adalah berbahaya untuk mengiris bawang merah dan menggunakannya untuk memasak pada hari berikutnya.

Chegu : Dulu pernah memotong bawang dan diletak dalam tapaware kononnya malas nak potong ... senang je tinggal nak tumis. Tapi rupanya tak sampai nak malam (potong tengahari) dah busuk bawang tu... kikiki. Moralnya : Jangan Malas!

Isnin, 19 Mei 2014

Hari Guru 2014 Meriah

Memang Tak di jangka, tahun 2014 sangat-sangat luar biasa sikit. 16 Mei jatuh hari Jumaat, tapi Johor cuti hjg minggu, Jadi terpaksalah sambutan hari guru buat Ahad minggu depan. Semua persiapan dan aturcara 100% pelajar buat. Banyak kejutan juga. Mcm tak sangka pun ada... Ni apacite sebelah cikgu tu sape ek... cer teka..
Julung kali dapat bergambar ngan artis
Sharul Shiro Tu
Sabtu - 18 Mei
Ada dua pekara berbeza nak cerita ni. Sebelum hari sekolah sepatutnya ada acara tembak menggunakan senapang untuk ketua jabatan. Tapi pengetua sibuk menyawitsebab musim hujan sekarang ni. Katanya cepat masak buah sawit tu... Terpaksa la tapi ngan rela hati gak sebab dapat menembak guna M16 tu.

Possing ala-ala berlagak ...kikiki
Amacam, ada gaya sharpshooter tak?


Ada dua pertandingan diaorang buat, menang tak??? Boleh la, dapat saguhati je, hadiah RM450 bahagi 4 orang. Emm.. boleh tahan lah.

Ahad - 19 Mei
Sambutan Hari Guru macam biasalah... berarak dengan tema Back To School (Attire...chegu tak ikut tema lah).
macam budak sekolah tak?
Jangan Konfiuse ni gambar cikgu-cikgu
Ingatkan macam biasa je... Perhimpunan, makan pagi, pastu sambungan dengan persembahan pelajar. Yang tak dijangka Kumpulan SHIRO datang dengan semangat memeriahkan sambutan majlis kami ni. Tabik lah kat diaorang...walaupun dah popular, sanggup diaorang membuat persembahan komedi dekat 1 jam jugalah kat guru-guru. Rasanya tak terbayar kalau diaorang dijemput secara rasmi. Sekalung penghargaan tak terhingga sebab mereka kerana sudi menyumbangkan kejutan yang tak sangka sangat-sangat.
Kumpulan Shiro - Ajak & Sharul
Maaf lah sekolah tak jangka mereka datang
Tempat tak beberapa sesuai
Hamper cabutan bertuah... alhamdulillah
Hadih dan kad ucapan chegu dapat
tahun ni.
Tahun ni banyak juga lah acara yang chegu ikut anjuran kelab Guru. Pertandingan badminton - dapat tempat ketiga. Pertandingan Bowling - kalau kumpulan dapat tempat keempat, untuk individu pula tempat ke-10.

Terima kasih kepada anak murid yang telah memberikan hadiah. Kalau banding dengan pengalaman sepanjang 7 tahun ni, inilah hadiah paling banyak chegu dapat.. Tapi kalau diingatkan masa di Sabah dahulu, walaupun hadiahnya tak seperti sekarang, tapi ingatannya kekal sebab mereka mengucapkan terima kasihnya kerana sedar akan kehadiran kita guru-guru sangat sukar. Sewaktu Chegu tinggalkan sabah, sampai sekarang, tiada guru opsyen Matematik yang mengantikan Chegu, hanya guru subjek lain yang mengajar mereka...

Tapi bukan hadiah yang Chegu minta. Cukuplah penghargaan Ikhlas.. Kejayaan anda anak didik yang Chegu harapkan. Biarlah mereka berjaya tetapi tetap tunduk merendahkan diri hormat kepada guru.. contoh terbaik dah nampak depan mata kumpulan Shiro dijadikan iktibar..

Video persembahan - sorry vid amatur - tak stabil sebab lama sangat pegang

Jumaat, 16 Mei 2014

Selamat Hari Guru Buat Cikgu-Cikgu Seluruh Dunia

16 Mei kembali lagi...Dengan pelbagai gelaran, Guru, Cikgu, Sir, Teacher, Pendidik dan lain-lainnya, semuanya menyambut hari Guru...Globalnya.. Emmm, terasa macam syok sendiri je sambut hari guru ni, kalau tak ucap, sapa lagi yang nak sambut, betui tak?

Menanda kertas Peperiksaan 1/2 Tahun
Acara biasa sambutan hari guru

Ahhh... tahun ni terdengar macam-macam dan pekara telah beraku dan akan berlaku. Macam rasa ada gelombang perubahan dalam pendidikan ni... Chegu dah terasa.. soalannya... pelajar dan ibu-bapa dah bersedia atau belum dengan suasana Pengglobalan Pendidikan??? (maaf cikguBM kalau tak betul tulisan)

Apa yang Chegu nak sarankan adalah Gelombang penggunaan media yang semakin mencabar. Guru sekarang bukan merujuk kepada sumber utama ilmu. Sistem pendidikan dah makin memerlukan pelajar menjelaskan, menghuraikan dan menterjemah ilmu. Bukan macam dahulu, pelajar terima dari guru dan menganalisis darinya. hehe.. ini ilmu dari kursus pedagogi MBMMBI matematik haritu.

Banyak istilah baru pendidikan iaitu KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi), kontekstual (perkaitan pembelajaran PdP dengan kehidupan seharian) dan Pembelajaran Koperatif (ciri-ciri pembelajaran berkumpulan, sosial dan gerakkerja). Tak termasuk dalam bidang sains dan matematik iaitu TIMMS dan PISA dimana soalan penyelesaian memerlukan pelajar membuat simulasi (penggambaran) dan menyelesaikan masalah menggunakan cara yang pelbagai, menjurus kepada gabungan hasil pembelajaran dan pengetahuan sedia ada (asas). Sangat complicated dan sophisticated dan canggih bahasa...anda faham tak?

Ahhh..setakat ini, chegu dah terangkan kepada pelajar, tetapi mereka masih tak faham... Mungkin sebab budaya pembelajaran yang masih tertakluk kepada peperiksaan membuatkan pembelajaran baru ini macam sesuatu fantasi. (maaf kepada yang merujuk, tulisan chegu ni tak ilmiah, sekadar terjemahan chegu sendiri)

Sempena kesempatan ini Sambutan hari guru tahun 2014, bertemakan "GURU: PENCETUS KREATIVITI, PENJANA INOVASI". Happy Teachers Day!

Selamat Hari Guru ^_^


Sabtu, 10 Mei 2014

Rekreasi Matematik - Papan Permainan Integer

Mungkin ada yang tercari-cari alatan ABM yang sesuai untuk pelajar sambil belajar dengan cara kontekstual (perkaitan pembelajaran PdP dengan kehidupan seharian) dan Pembelajaran Koperatif (ciri-ciri pembelajaran berkumpulan, sosial dan gerakkerja).

Sukatan Pelajaran Cadangan
Tingkatan 1, Bab 6: Integer
Tingkatan 2, Bab 1: Nombor Berarah

Peruntukan Masa : 5 - 10 minit

Pengetahuan sedia ada pelajar
Permainan ini seperti permainan dam biasa.
Pelajar mestilah tahu konsep positif dan negatif

Cara Permainan
Bahan : papanpermainan seperti gambar
          : Dadu dan buah pemain
Peraturan
1. pemain minima 2 orang dan lebih. Siapa ke garisan penamat boleh adalah pemenang.
2. Baling dadu sekali sahaja (dadu 6 hanya sekali sahaja). Pemain akan bergerak mengikut dadu balingan tadi. Sampai di kotak, anda perlu bergerak mengikut Positif (+) kehadapan atau Negatif (-) kebelakang. Anda dikehendaki berhenti.
3. Pemain lain akan mengulangi langkah 2.
4. Dapatkan tempat bagisetiap pemain sehingga habis / tamat permainan.


Jumaat, 9 Mei 2014

Kbat Matematik - Soalan 01

Kbat- Kemahiran berfikir aras tinggi untuk subjek matematik. Sekarang ni dah menjadi perbualan mana-mana sekolah sebab pelajar perlu didedahkan kepada soalan-soalan matematik yang aras tinggi.

Maksudnya, pd chegu, Kemahiran matematik pelajar digunakan untuk penyelesaian dan tidah hanya tertakluk pada satu jalan kerja. beza dengan subjek lain, soalan banyak jawapan. Kalau matematik ada sikit adjust - nak buat soalan banyak jawapan untuk matematik susah, tapi kalau banyak kaedah jawapan senang buat. (Maksud kalau orang kampung terjemah - Satu Soalan, Banyak Cara Jawapan)

Jadi Chegu nak soal kepada pembaca lah... Tak semestinya pelajar. Cuba jawab soalan ni. Mungkin perlu gambarajah untuk penerangan. Gunakanlah e-mel untuk menghantar jawapan ke chegu2@yahoo.com. Mungkin anda ada G+ chegu akan bagi kredit dan upload nama penyumbang jawapan.

SOALAN JAM PASIR (hour Glass) - Kesesuaian soalan - Tingkatan 1, Bab 6, Ukuran Asas

Dengan hanya memusingkan dua jam pasir, 11 minit dan 7 minit, Ukur masa tepat 10 minit.
With only 2 hour glass, each 11 minutes and 7 minutes, measure exacly 10minutes.

Update 1

Terima kasih kepada wongyl_125@hotmail.com telah menghantarkan jawapan. Email hanya attach gambar jawapan. 

Jawapan anda kurang tepat... sebabnya
1. Jam pasir tidak boleh dibuka / dibuang pasirnya sebab ianya kaca dipateri siap-siap dan hanya memecahkannya sahaja barulah pasirnya boleh keluar.
2. pada jawapan (3) di gambar, bagaimana anda sukat pasir 4 minit???
Jadi jawapan ini adalah salah....  ada siapa nak mencuba lagi

Update2
Senang chegu jelah yang jawapkan

Nampak tak?? Anda perlu imaginasi objek. Salah satu ciri-ciri kbat math adalah penyelesaian masalah perlulah dari sumber konkrit (ada bentuk / objek / pengalaman yang boleh pelajar imaginasi)

Jumaat, 2 Mei 2014

PBS Terbaru April 2014 | Panduan untuk Guru


Update April 2014 - Buat guru-guru yang masih tertanya-tanya, PBS terbaru kini amat berlainan daripada yang sebelumnya selepas penambahbaikan. Apakah yang lainnya tu,

1) Tiada lagi evidens yang bayak seperti dahulu. Semuanya dipermudah dan diringkaskan kepada yang lebih mudah iaitu PPPM (Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid) bukan lagi DSP (Dokumen Standard Prestasi)
2) Data online tiada dan digantikan dengan Modul Perekodan Perkembangan Pembelajaran Murid.

Jadi buat guru yang masih terpinga-pinga dan tak pasti nak buat apa.
Ikut step ini

a) Download Borang Modul Perekodan Perkembangan Pembelajaran Murid
Modul ini dalam excel dan anda perlu masukkan semua data murid dan ianya akan mencetak band pelajar. Mengisi borang Peperiksaan pertengahan tahun dan hujung tahun pun ada kat borang ni.
klik untuk download
MODUL PEREKODAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID TINGKATAN 1
MODUL PEREKODAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID TINGKATAN 2
MODUL PEREKODAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID TINGKATAN 3

b) Soalan kena buat sendiri.. Soalannya berpandu kepada PPPM (Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid)
klik untuk download
PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID TINGKATAN 1
PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID TINGKATAN 2
PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID TINGKATAN 3

Carta alir pengurusan PBS (SOP)
- klik untuk besarkan gambar -

Selamat menjalankan tugas ^_^

Tag : Pbs untuk semua subjek tingkatan 1, Tingkatan 2 dan Tingkatan 3, Menengah Rendah, Bahasa Melayu , Bahasa Inggeris, Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Bahasa Arab, Bahasa Iban, Bahasa Kadazandusun, Matematik, Sains, Pendidikan Seni Visual, Pendidikan Muzik, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan, Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Pendidikan SiVik dan Kewarganegaraan, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup Bersepadu - Kemahiran Teknikal - Ekonomi Rumah Tangga - Pertanian - Perdagangan Dan Keusahawanan

UPDATE OGOS 2014
Harap Maaf Guru-Guru, Link di atas sudah tiada. Excel untuk isi offline dah tiada. Hanya PPPM sahaja yang tinggal. Anda kenalah manual membuat sendiri jadual kemajuanmuridberdasarkan PPPM (dulunya diskriptor)
Klik link ini : http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=280&Itemid=114&lang=en
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareIt